خبر اولدیدگاهسیاسی

امارات با فریبکاری جوانان سودانی را برای نبرد در لیبی اجیر می‌کند

دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد جزئیات جدیدی از اقدام شرکت اماراتی«بلک شیلد» در جذب صدها جوان سودانی و ارسال آنها به لیبی برای نبرد در کنار ژنرال «خلیفه حفتر» در برابر نیروهای دولت وفاق ملی افشا کرد.

میدل ایست نیوز: دیدبان حقوق بشر سازمان ملل متحد (Human right watch) جزئیات جدیدی از اقدام شرکت خدمات امنیتی امارات موسوم به «بلک شیلد» در جذب صدها جوان سودانی و ارسال آنها به لیبی برای نبرد در کنار ژنرال «خلیفه حفتر» در برابر نیروهای دولت وفاق ملی فاش کرد.

این نهاد حقوقی وابسته به سازمان ملل متحد در سایت رسمی خود نوشت: شرکت بلک شیلد امارات با 270 جوان سودانی برای کار به عنوان محافظ امنیتی در این کشور قرارداد امضا کرد اما به محض ورود این افراد به ابوظبی در سپتامبر سال 2019، گذرنامه‌های این افراد به همراه موبایل‌شان مصادره و تحت تمرینات نظامی قرار گرفتند سپس به پایگاهی نظامی در شهر راس لانوف که تحت کنترل نیروهای حفتر قرار دارد، انتقال داده شدند.

در همین رابطه، شرکت بلک شیلد هیچ ردپا یا نشانه‌ای از بکارگیری این جوانان سودانی در شبکه اینترنت برجای ننهاده است، این در حالی است که شرکت مذکور به عنوان نهادی خصوصی و ارائه دهنده خدمات امنیتی در سایت دولت ابوظبی به ثبت رسیده و مالک آن شخصی به نام «سیف معوض الکعبی» است که در یکی از رسانه‌های اماراتی از او با عنوان سرهنگ در نیروهای مسلح یاد شده است.

اجیرشدگان سودانی شخص دیگری را هم در این سربازگیری اجباری دخیل دانسته‌اند که نام وی سرهنگ «مسعود المزروعی» است که در سال 2017 میلادی به عنوان جانشین فرمانده نیروهای اماراتی و فرمانده عملیات ائتلاف عربی در عدن فعالیت داشت و دستکم 5 جوان سودانی اعلام کرده‌اند که وی را به عنوان یکی از نمایندگان بلک شیلد مشاهده کرده اند.

مصادره تلفن‌های همراه

جوانانی که توسط شرکت بلک شیلد به اسم محافظ امنیتی در امارات به استخدام درآمدند، به محض ورود به ابوظبی، تلفن همراه‌شان مصادره و لباس‌های نظامی به آنان داده و اعلام شد به مدت دستکم 8 هفته تحت آموزش‌های نظامی قرار خواهند گرفت؛ آموزشی‌هایی که شامل تمرینات رزمی، باز و بست سلاح، بکارگیری اسلحه‌هایی نظیر کلاشینکوف و تیربارها و سلاح‌های سنگین دیگر بود که هیچ ارتباطی با وظایف یک محافظ امنیتی نداشت.

موضوع دیگری که به شک و تردید جوانان سودانی دامن زد، به سوال این افراد از مسئولان اماراتی درباره علت این آموزش‌های نظامی بازمی گردد که آنها در جواب می‌گفتند ما تنها مسئول آموزش شما هستیم و چیز دیگری نمی دانیم.

اما پس از گذشت چند هفته، شرکت یاد شده اماراتی برای این جوانان سودانی مجوز اقامت، کارت‌های بانکی و دفترچه درمانی صادر و آنها را وادار کرد تا قراردادی را امضا کنند که در آن به مسئولیت آنها در فعالیت به عنوان محافظ امنیتی تصریح شده بود ولی هیچ یک از شهروندان سودانی نسخه‌ای از قرارداد را دریافت نکردند و تنها برخی از افراد توانستند با گوشی همراه خود از آن عکس بگیرند.

بعد از پایان آموزش‌های نظامی، المزروعی که لباس غیرنظامی برتن داشت، در میان جوانان سودانی حاضر شد و به آنها به خاطر تکمیل موفقیت‌آمیز آموزش‌ها تبریک گفت اما اشاره‌ای به مکان فعالیت این افراد نکرد.

اعزام به لیبی

بعد از دیدار اجیرشدگان سودانی با المزروعی، شرکت بلک شیلد این افراد را به دو گروه تقسیم کرد و با اتوبوس با پایگاه نظامی در نزدیکی ابوظبی فرستاد و از آنجا با لباسی که بر روی آن حروف CNIA نوشته بود به فرودگاه منتقل شدند، حروفی که نشانگر «سازمان تاسیسات زیرساختی ملی» است و مسئولیت حفاظت از مرزهای امارات و میادین نفتی را برعهده دارد.

جوانان سودانی در ادامه با پوشیدن لباس نظامی امارات وارد هواپیمایی نظامی شدند اما خلبانان خطاب به آنها گفتند که نمی‌توانند از مقصد پرواز اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهند، بعد از گذشت 5 ساعت و نیم، هواپیمای حامل اجیرشدگان سودانی به پایگاه هوایی در یک بیابان رسید که بعدا متوجه شدند، لیبی است، در ادامه عناصر مسلح وابسته به حفتر، این افراد را به پایگاه نظامی در 15 کیلومتری بندر نفتی راس لانوف منتقل کردند و به آنها گفتند که وظیفه آنها حفاظت از میادین نفتی این منطقه است.

برملا شدن ماجرا و اعتراضات

اما سرنوشت خواست که مدت ماموریت‌ اجباری‌ این افراد در لیبی کوتاه باشد به طوری که یکی از این جوانان سودانی توانست با خانواده خود در خرطوم تماس بگیرد و ماجرا را برای آنها تعریف کند و در ادامه برخی از خانواده‌های این افراد به مدت چند روز در برابر سفارت امارات در پایتخت سودان تظاهرات کردند و خواستار بازگرداندن نزدیکان خود به کشورشان شدند و فعالان اجتماعی نیز در شبکه‌های اجتماعی کارزای در این رابطه به راه انداختند.

بعد از آن، وزارت امور رسانه سودان اعلام کرد که خرطوم در رابطه با جوانان سودانی اعزام شده به لیبی با ابوظبی در تماس است و خواستار بازگرداندن فوری این افراد به خرطوم است.

در پی افزایش این انتقادات؛ بلک شیلد ناچار شد این افراد را به ابوظبی بازگرداند و در آنجا الکعبی با آنها دیدار و از «سوء تفاهم» پیش آمده معذرت خواست و به آنها پیشنهاد کرد که می توانند در امارات کار کنند اما این جوانان سودانی پیشنهاد مذکور را رد کردند و بر بازگشت به سودان پافشاری کردند.

در همین رابطه، سازمان دیدبان حقوق بشر اظهار داشت با شرکت بلک شیلد و وزارت دفاع امارات و نیز نیروهای حفتر ارتباط برقرار کرده تا از این ماجرا اطمینان حاصل کند اما هیچ یک جوابی به این نهاد نداده اند.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا