خبر اولسیاسی

روابط نزدیک «بایدن» با اخوان المسلمین تا چه حد برای «السیسی» نگران کننده است؟

به قدرت رسیدن بایدن برای مردم مصر یادآور اقدامات دولت «باراک اوباما» در حمایت از بر سر کار آمدن دولت یک ساله اخوان المسلمین در مصر است.

میدل ایست نیوز: هرچند «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، از نخستین کسانی بود که انتخاب «جو بایدن» را به وی تبریک گفت، نحوه پوشش اخبار انتخابات امریکا در رسانه های حکومتی مصر نگرانی آنها را از انتخاب بایدن و شکست ترامپ که در مسائل مربوط به اسلام سیاسی به دولت مصر نزدیک تر بود نشان می دهد.

دولت ترامپ، بر خلاف معمول دموکرات ها، به مسئله اخوان المسلمین و فعالیت های اسلام سیاسی نه از منظر حقوقی که از منظر منافع امریکا در مصر و لیبی و سودان و فلسطین نگاه می کرد.

برآمدن رئیس جمهوری دموکرات پالس منفی به قاهره می دهد، به خصوص که دموکرات ها همیشه با نهادهای حقوق بشری و مدافع روزنامه نگاران روابط خوبی داشته و این نهادها همواره از عملکرد دولت السیسی در پرونده حقوق بشر انتقاد کرده اند.

از سوی دیگر، به قدرت رسیدن بایدن برای مردم مصر یادآور اقدامات دولت «باراک اوباما» در حمایت از بر سر کار آمدن دولت یک ساله اخوان المسلمین در مصر است. دولتی که کارنامه ای منفی در حل مشکلات اقتصادی و نیز در پرونده روابط خارجی مصر داشت.

منابع نزدیک به دولت مصر تأکید می کنند که مصر بابت انتخاب بایدن نگران نیست چون می داند که انتخاب او به روابط راهبردی مصر با امریکا آسیبی نمی زند، ضمن اینکه مصر همواره برای دولت امریکا به لحاظ مسائل منطقه ای به خصوص پرونده فلسطین و اخیرا لیبی اهمیت داشته است.

اما بایدن در کمپین انتخاباتی خود از اخوان المسلمین و گروه های نزدیک به آنها که از قدیم روابط خوبی با وی دارند برای جلب رأی مسلمانان امریکا استفاده کرد.

ناظران می گویند که با وجود این، بعید است بایدن دوباره به اخوان المسلمین در حد به قدرت رسیدن دوباره پروبال دهد، زیرا تجربه سال 2011 نشان داد که حضور آنها در قدرت به منافع همه نیروها از جمله خود امریکا آسیب می زند.

به گفته این ناظران، بیشترین بهره ای که اخوان از به قدرت رسیدن بایدن خواهند برد دخالت دولت امریکا برای آزادی تعدادی از سران اخوان از زندان های مصر است.

آنان تأکید می کنند که اخوان به علت اتهامات فساد مالی و اختلافات شدید داخلی درگیر مسائل بسیاری شده که باعث شده وزنه سیاسی خود در مصر را تا حد زیادی کاهش دهد.

پیش از این جماعت اخوان المسلمین با انتشار بیانیه‌ای انتخاب «جو بایدن» به ریاست جمهوری ایالات متحده را به وی و به ملت امریکا و ملت‌های جهان تبریک گفت.

در این بیانیه که «ابراهیم منیر»، قائم‌مقام مرشد عام اخوان المسلمین آن را امضا کرده تأکید شده که جماعت اخوان روند انتخابات امریکا را که به انتخاب جو بایدن منتهی شده ارج می‌نهد.

این بیانیه افزوده که این انتخاب نشان می‌دهد که ملت امریکا همچنان توانایی تحمیل اراده خود را دارد.

در این بیانیه برای بایدن و ملت امریکا و همه ملت‌های جهان «ادامه زیست عزتمندانه در سایه اصول دموکراسی و عدالت و آزادی و احترام به حقوق بشر» آرزو شده است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا