خبر اولسیاسی

بیانیه مشترک «الکاظمی» و ولیعهد عربستان و توافق برای همکاری‌های مشترک دو کشور

نخست وزیری عراق و ولیعهد عربستان در جلسه ای ویدئویی به بررسی همکاری های مشترک میان عراق و عربستان و توافق بر سر 9 مورد پرداختند.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان امروز سه شنبه در جلسه ای ویدئویی به بررسی روند دور چهارم نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان و نتایج آن و نتایج 3 دوره گذشته که به نفع تقویت روابط برادرانه بین دو کشور است پرداختند.

دو طرف در پایان این جلسه بیانیه ای مشترکی صادر و اشاره کردند که این جلسه با توجه به روابط برادرانه مستحکم و تاریخی بین عراق و عربستان و برای تقویت روابط فیمابین برگزار شد.

در این جلسه از طرف عربستان «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه این کشور، «مساعد بن محمد العیبان»، مشاور امنیت ملی عربستان و «ماجد بن عبدالله القصبی»، وزیر تجارت عربستان شرکت داشتند.

هیئت عراقی شرکت کننده در این جلسه ویدئویی نیز «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق، «علی علاوی»، وزیر دارایی عراق، «فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه و «خالد بتال»، وزیر برنامه ریزی عراق دربر داشت.

ولیعهد عربستان و نخست وزیری عراق بر اراده دو کشور برای تقویت روابط فیمابین در همه زمینه ها تاکید کردند و به بررسی نشست دوره چهارم شورای هماهنگی عراق و عربستان و نتایج آن و نتایج سه دوره گذشته پرداختند.

دو طرف در این بیانیه مشترک بر اهمیت گسترش همکاری های دوجانبه و تقویت آن در راستای خدمت به منافع دو کشور و دو ملت دوست در زمینه های مختلف به خصوص سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و گردشگری و اینکه این همکاری ها نتایج مثبتی را در سفرهای متقابل بین دو کشور در دوره گذشته داشته باشد تاکید کردند.

هیئت عراقی و عربستانی همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه های انرژی، تبادل تجارب و هماهنگی مواضع در زمینه نفتی در چارچوب فعالیت سازمان اوپک و اوپک پلاس و پایبندی کامل به همه مصوباتی که بر سر آن توافق شد که موجب تضمین دستیابی به قیمت عادلانه ومناسبی از نفت برای صادر کنندگان و مصرف کنندگان به یک اندازه تاکید کردند و عراق نیز از شرکت های عربستانی برای سرمایه گذاری در عراق و در زمینه های مختلف دعوت کرد.

تداوم همکاری مشترک در مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدیدی جدی برای کشورهای منطقه و جهان و توافق بر سر تداوم حمایت از عراق از طریق همکاری با ائتلاف بین المللی ضد داعش برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی و تاکید بر اهمیت همکاری بر سر تامین امنیت مرزهای میان دو کشور از دیگر مسائلی مورد توافق میان طرفین بود.

در بیانیه مشترک بن سلمان و الکاظمی به لزوم تشدید همکاری و تبادل نظر در خصوص مسائل و قضایای دارای اهمیت مشترک در منطقه و جهان که در حمایت و تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان نقش خواهد داشت اشاره و بر لزوم دور کردن منطقه از تنش ها و سعی برای ایجاد امنیت پایدار و تداوم سفرهای متقابل برای تکمیل رایزنی های دوجانبه برای گسترش و پیگیری همکاری مشترک فیمابین تاکید کردند.

تقویت هماهنگی ها در زمینه حمایت و پشتیبانی متقابل در چارچوب دیپلماسی چندجانبه به خصوص برای مناصب در سازمان های بین المللی از دیگر مسائل مورد توافق طرفین بود.

عراق از مشارکت، تعهدات و کمک های عربستان در کنفرانس کویت برای بازسازی عراق که از 12 تا 14 مارس 2018 برگزار شد قدردانی کرد و دو طرف بر سر راه های تضمینی برای استفاده از نتایج این کنفرانس در خصوص وعده ها و تسهیلات اعتبار مالی عربستان توافق کردند.

در این بیانیه همچنین اشاره شده است که گذرگاه مرزی «جدیده عرعر» طی هفته آینده (پس از 7 روز) افتتاح و راه اندازی خواهد شد و وابستگی تجاری عربستان در بغداد نیز به زودی آغاز به کار خواهد کرد.

دو طرف بر سر طرح عمل مشترک برای آغاز به کار و تلاش برای اجرای بندهای توافق منطقه عربی تجارت آزاد به صورت دوجانبه بین دو کشور و تشکیل شورای اعمال مشترک بین دو کشور توافق کردند.

عراق در این جلسه ویدئویی از عربستان برای پروژه ساخت ورزشگاه در عراق و پاسخ عربستان به همکاری بین وزارت بهداشت دو کشور در زمینه مبارزه با ویروس کرونا و حمایت از عراق از طریق ارسال مستلزمات پزشکی برای مقابله با این بحران قدردانی و تشکر کرد.

در پایان نیز ولیعهد عربستان و نخست وزیری عراق بر اهمیت تقویت روابط دو ملت برادر در همه زمینه ها و پیشبرد آن متناسب با آرمان ها و دیدگاه های رهبران دو کشور در راستای تحقق منافع مشترک و تقویت امنیت و ثبات منطقه که چرخ توسعه را به راه می اندازد و موجب تحقق رفاه دو ملت برادر می شود تاکید کردند.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا