خبر اولسیاسی

سایه سنگین بی‌توجهی شهروندان اردنی بر انتخابات پارلمانی

در سایه اعتماد اندک به تاثیرگذاری پارلمان اردن و شیوع کرونا، انتخابات پارلمانی اردن تاکنون شاهد استقبال کم‌رنگ شهروندان این کشور بوده است.

میدل ایست نیوز: در سایه نبود اعتماد به پارلمان اردن و شیوع کروناویروس به همراه فاکتورهای دیگر، انتخابات پارلمانی امروز اردن تاکنون شاهد استقبال کم‌رنگ شهروندان این کشور بوده است که باید برای پر کردن 130 کرسی پارلمانی در 23 حوزه انتخابیه به مراکز اخذ رای مراجعه کنند.

در این میان، علیرغم اینکه به جز حزب «الشراکة و الانقاذ» هیچ حزبی رسما انتخابات پارلمانی را تحریم نکرده است اما عموما انتخابات پارلمانی در اردن با حضور پررنگ مردم همراه نیست و انتظار می‌رود عوامل جدید بر تصمیم اردنی‌ها در خودداری از مشارکت تاثیرگذار باشد و علاوه بر نگرانی از شیوع هر چه بیشتر کرونا و اولویت داشتن موضوعات اقتصادی و معیشتی بر اهتمام رای‌دهندگان به نظر می رسد اعتماد اندک به توانمندی پارلمان در ایجاد تغییرات مدنظر مردم در بهبود این شرایط از دلایل اصلی این مشارکت ضعیف است، این در حالی است که انتخابات مذکور در شرایط مهم و پیچیده و نیز تحولات سیاسی فزاینده منطقه در حال برگزاری است.

شمار فهرست‌های نهایی نامزدهای انتخاباتی طبق اعلام هیات مستقل انتخابات 294 فهرست با 1674 نامزد است که از میان آنها، 1314 مرد و 360 زن است، در این انتخابات 41 حزب از مجموع 48 حزب موجود در این کشور به رقابت برای کسب آرای 4 میلیون و 647 هزار رای‌دهنده اردنی خواهند پرداخت.

در همین رابطه، «جهاد المومنی»، سخنگوی هیات مستقل انتخابات اردن در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: حدود 55 هزار نفر با هیات انتخابات برای برگزاری موفقیت‌آمیز فرایند انتخابات همکاری می‌کنند و 1728 مرکز اخذ رای در استان‌های مختلف فعال هستند و رای‌دهندگان رای خود را به 8061 صندوق خواهند انداخت.

در راستای تلاش برای افزایش میزان مشارکت، «بشر الخصاونه»، نخست‌وزیر اردن تصمیم گرفته تا همه وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را امروز تعطیل کند تا کارمندان و کارگران بتوانند در انتخابات شرکت کنند.

در همین ارتباط، «سیمح المعایطه»، وزیر اطلاع‌رسانی اردن به العربی الجدید گفت: همواره نسبت مشارکت در انتخابات پارلمانی اردن بین 40 تا 60 درصد بوده که تقریبا در چارچوب میانگین مشارکت جهانی قرار دارد اما در این انتخابات عوامل جدیدی وارد اولویت مردم شد و در سایه شیوع کرونا، مشارکت آنها را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: در این دور شاهد تحریم سیاسی سازمان یافته از سوی گروه‌های سیاسی یا اجتماعی نیستیم اما در این میان، وضعیت فزاینده‌ای‌ از بی‌توجهی و عدم توجه به انتخابات وجود دارد که به فاکتورهای عدیده‌ای باز می گردد از جمله گروه‌ها یا اقشاری که هیچگاه در انتخابات مشارکت نکرده اند همچنین بسیاری از مردم به این دیدگاه رسیده اند که پارلمان نقش حاشیه‌ای در تاثیرگذاری بر مسائل مهم جامعه و کشور دارد از سوی دیگر، سایه سنگین مسائل اقتصادی و معیشتی بر بسیاری از جوانان و خانواده‌ها سایه افکنده و انگیزه آنها را برای مشارکت در انتخابات پایین آورده است، پیش‌بینی ما این است که میزان مشارکت فراتر از 35 درصد نخواهد بود.

از سوی دیگر، «انیس خصاونه»، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردن معتقد است اعتماد و امید مردم به پارلمان اندک و ضعیف است همچنین تصمیم نخست‌وزیر در اعلام ممنوعیت رفت و آمد پس از پایان فرایند رای‌گیری به شک و تردیدها درباره سلامت انتخابات و مقاصد افزوده است.

شمار کرسی‌های پارلمانی اردن 130 عدد است که 15 کرسی آن متعلق به زنان ست.

همچنین بخوانید

برگزاری انتخابات پارلمانی اردن در سایه کرونا و شرایط دشوار معیشتی مردم

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا