خبر اولسیاسی

مبادله میان روسیه و ترکیه؛ از ادلب تا قره باغ

برخی منابع تاکید دارند که خروج نیروهای ترکیه از مناطق محاصره شده در ادلب با خروج نیروهای ارمنستان از قره باغ مرتبط است.

میدل ایست نیوز: نیروهای ترکیه ای، عملیات خروج از نقاط محاصره شده در ادلب توسط نظام سوریه را ادامه می دهند و به گفته برخی منابع در آنکارا در گفت وگویی با العربی الجدید، این اقدام در چارچوب مبادله بین آنکارا و مسکو انجام می شود، مبادله ای که از سوریه فراتر رفته و شامل حل اختلافات در اقلیم قره باغ میان ارمنستان و آذربایجان نیز شده است.

ارتش ترکیه روز گذشته (سه شنبه) نیروهای خود را از مناطق تحت کنترل نظام سوریه خارج کرد و این در حالیست که در چارچوب توافقات جدید با نیروهای روسیه در سوریه برای خروج نیروهای خود از منطقه شیرمغار نیز آماده می شود و همزمان سایت جدیدی در جبل الزاویه در جنوب ادلب ایجاد می کند.

برخی منابع در گفت وگویی با العربی الجدید عنوان کردند که نیروهای ترکیه ای در جبل عقیل در نزدیکی شهر دارة عزة شروع به خروج از این منطقه کرده اند و این امر نگرانی هایی را از قصد ارتش ترکیه برای خروج کامل از این منطقه به وجود آورده است.

اما یک منبع نظامی به العربی الجدید گفت که ارتش ترکیه از مناطقی که تحت کنترل نیروهای نظام سوریه نیست خارج نخواهد شد بلکه خروج نیروهایش به مناطقی که در حمله اخیر نظام سوریه با پشتیبانی روسیه به دست نیروهای سوریه افتاد خلاصه می شود.

وی توضیح داد که ارتش ترکیه همزمان با خروج از منطقه شیرمغار در حومه جنوب غربی ادلب، سایت جدیدی در اطراف شهر البارة در جبل الزاویه در حومه جنوبی ادلب و جنوب بزرگراه بین المللی m4 ایجاد می کند.

پیش از این منابعی در روز یکشنبه گفته بودند که نیروهای ترکیه شروع به خروج از سایت نظامی معرحطاط در جاده بین المللی حلب-دمشق کردند و این در حالی بود که ترکیه قبل از آن نیز به صورت کامل از سایت نظامی خود در مورک در حومه حماه خارج شده بود.

بنا به گفته منابع، انتظار می رود ارتش ترکیه، نیروهای خود را به صورت کامل از مناطق تحت کنترل نظام سوریه که 14 منطقه در حومه حماه، ادلب و حلب است خارج کند.

منابع دیپلماتیک ترکیه ای به العربی الجدید گفتند که خروج نیروهای ترکیه ای از ادلب و نقاط محاصره شده، در نتیجه توافقاتی است که بین ارمنستان و آذربایجان در خصوص اقلیم قره باغ صورت گرفته است، توافقاتی که تحت نظارت ترکیه و روسیه صورت گرفت.

آنها بیان کردند که ترکیه بدون هیچ دستاوردی از هیچ منطقه ای خارج نمی ش,د اما این بار مبادله ای در خصوص پرونده خارجی جدیدی یعنی اقلیم قره باغ در میان بود و خروج نیروهای ترکیه از نقاط مراقبتی خود با خروج نیروهای ارمنی از اقلیم قره باغ همراه شد.

منابع آگاه ترکیه ای اظهار داشتند که روسیه به شدت ترکیه را تحت فشار قرار داد تا از مناطق جنوب جاده بین المللی m4 خارج شود و توافق نامه ها را کامل کند و تهدید کرد که در عملیات مستقیم نظامی در کنار نیروهای سوریه شرکت خواهد کرد، به گونه ای که پاسخ ترکیه به نیروهای سوریه را در هرگونه پیشرفت نظامی پیچیده می کند، بنابراین این توافق و دستاوردهای مشترک حاصل شد و منطقه از اقدامات نظامی بزرگی در امان ماند.

همین منابع تأکید کردند که این منطقه با یک آرامش موقتی روبرو است و ترکیه به خواسته های خود برای کنترل مخالفان تل رفعت و 9 روستای مرتبط با آن ادامه خواهد داد. آتش بس همچنین با تکمیل اجرای تفاهمات در منطقه مرتبط خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا