خبر اولسرخط خبرها

سودان میزبان «مرکز لجستیک نیروی دریایی روسیه» با ناو جنگی حامل کلاهک هسته ای

مرکز لجستیک دریایی روسیه در سودان می تواند حداکثر 4 ناو دریایی روسیه ای ازجمله کشتی های جنگی حامل کلاهک هسته ای را پذیرا باشد.

میدل ایست نیوز: روسیه در پی راه اندازی یک مرکز لجستیک نیروی دریایی در سودان به موجب توافق امضاشده میان دو کشور در 6 نوامبر است.

براساس این توافق نامه که متن آن امروز (14 نوامبر) علنی شده مرکز لجستیک دریایی روسیه در سودان دربردارنده 300 نیرو اعم از اداری و نظامی خواهد بود و می تواند حداکثر 4 ناو دریایی روسیه ای ازجمله کشتی های جنگی حامل کلاهک هسته ای را پذیرا باشد.

«دیفنس نیوز» ضمن اعلام این خبر گزارش کرده که حکومت سودان زیرساخت های لازم نظامی در بندرهای خود و یک قطعه زمین را به صورت رایگان در اختیار روسیه قرار خواهد داد و روسیه اجازه دارد هر نوع تجهیزات و مهمات و مواد نظامی را برای این مرکز تأمین کند.

این مرکز به لحاظ قضایی نیز تابع قانون کاپیتولاسیون است و توافق مذکور به مدت 25 سال بسته شده که برای 10 سال قابل تمدید است.

این پایگاه نظامی دریایی نفوذ روسیه در شمال شرق آفریقا و در نوار نزدیک به مسیر دریایی مهم باب المندب و دریای سرخ را افزایش می دهد.

مسکو در سال های اخیر توجه خود را معطوف گسترش نفوذ در آفریقا کرده که می تواند بازاری مهم برای سلاح روسیه باشد ضمن اینکه به لحاظ معادن و فلزات منطقه ای بسیار غنی است.

سال 2019، شهر سوچی روسیه میزبان اولین نشست سران آفریقایی با روسیه بود.

گفتنی است که چین و امریکا و فرانسه و امارات نیز در جیبوتی که مشرف بر کانال سوئز در دریای سرخ است پایگاه های نظامی دارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا