اقتصادیخبر اولسیاسی

خسارت 300 میلیارد دلاری به خزانه عراق در سایه «پروژه‌های صوری»

با وجود سخنان گاه بی‌گاه دولت عراق درباره اهمیت مبارزه با فساد اما همچنان مساله «پروژه‌های صوری» در دولت‌های گذشته به ویژه در دو دوره نخست‌وزیری «نوری المالکی» مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

میدل ایست نیوز: علیرغم سخنان گاه بی‌گاه دولت عراق درباره اهمیت مبارزه با فساد برای کاستن از شدت بحران مالی و تلاش برای بازستاندن بخشی از اموال به غارت رفته، اما همچنان مساله «پروژه‌های صوری» در دولت‌های گذشته به ویژه در دو دوره نخست‌وزیری «نوری المالکی»، در سال‌های 2006 تا 2014 میلادی مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

منابع پارلمانی با بیان اینکه این پروژه‌های موهوم برای خزانه عراق 300 میلیارد دلار آب خورده است، تاکید کردند: این پروژه‌ها که هیچ گاه رنگ واقعیت به خود نگرفتند شامل ساخت مدارس، بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، راه‌ها، پل‌ها، مراکز تفریحی و گردشگری، سرمایه‌گذاری صوری در حوزه کشاورزی، صنعتی و مسکن بوده است.

در همین رابطه، «ثامر ذیبان»، عضو کمیسیون دارایی پارلمان عراق در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: عراق بعد از سال 2005 میلادی به دلیل «بودجه‌های سرسام‌آور» ناشی از فروش نفت انتظار می‌رفت که شاهد انقلابی در عرصه ساخت‌و ساز و توسعه زیرساخت‌ها باشد اما این مبالغ هنگفت از طریق پروژه‌های صوری که تبدیل به یکی از خطرناک‌ترین دروازه‌های فساد در عراق شده است، به جیب افراد فاسد سرازیر شد و به کاهش شدید وضعیت خدمات‌رسانی در همه زمینه‌ها انجامید.

وی افزود: دولت‌های متوالی عراق از سال 2005 میلادی نزدیک به 300 میلیارد دلار تاکنون برای پروژه‌های صوری هزینه کرده‌اند که اصلا وجود خارجی ندارد، افراد فاسد این اموال کلان را برای ساخت امپراتوری شخصی و حزبی خود غارت کرده‌اند به طوری که برخی از این شخصیت‌ها در سایه پروژه‌های صوری مذکور تبدیل به افراد ثروتمندی شده‌اند.

از سوی دیگر، منبعی نزدیک به دولت عراق که نخواست نامش ذکر شود به العربی الجدید گفت: پروژه‌های صوری یکی از مشکلات پیجیده و بغرنجی است که به دلیل ارتباط آن با شخصیت‌های برجسته و احزاب متنفذ، دولت به سادگی نمی‌تواند در آن ورود پیدا کند.

وی افزود: وزارت برنامه‌ریزی از 6250 پروژه نیمه‌کاره به همراه بیش از 9000 پروژه صوری خبر داده که مبالغ هنگفتی بر خزانه کشور تحمیل کرده است و همه این اموال به جیب افراد فساد و احزاب رفته و در برخی موارد، این پول‌ها به بانک‌های لبنانی و ایرانی واریز شده و اکنون سرنوشت آن معلوم نیست.

منبع یاد شده اظهار داشت: فساد در پروژه‌های صوری و نیمه‌کاره در استان‌های مختلف عراق وجود ارد اما این امر به صورت پررنگ در مناطق مرکزی و جنوبی عراق به ویژه استان بصره به چشم می‌خورد.

به گفته این منبع، یکی از نمونه‌های پروژه‌های صوری، تخریب 1000 مدرسه در مناطق مختلف عراق در سال‌های 2010 تا 2021 و ساخت مدارس جدید به جای آن بود اما در حقیقت هیچ مدرسه جدیدی ساخته نشد همچنین بیش از 800 میلیون دلار برای ساخت 5 بیمارستان اختصاص داده شد اما همه این پروژه‌ها تنها روی کاغذ باقی ماند و به واقعیت نپیوست، در کربلا و بصره نیز طرح‌های برای ساخت مراکز پزشکی، بیمارستانی و آزمایشگاهی، پارک، ورزشگاه و مراکز سوادآموزی وجود داشت اما هیچ یک عملی نشد.

در همین ارتباط، «حامد المطلک»، نماینده سابق پارلمان عراق اظهار داشت: پروژه‌های صوری در عراق قابل شمارش نیست، هزینه این پروژه‌ها بیش از 300 میلیارد دلار برآورد می‌شود و بیشتر این فسادها در حوزه‌های بهداشت، مسکن، آموزش و پرورش، ساخت راه‌ها و پل‌ها و شبکه فاضلاب دیده می شود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا