خبر اولسرخط خبرها

حضور پررنگ کرونا در بیانیه پایانی نشست سران گروه 20

مساله مبارزه با ایپدمی کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر بیانیه پایانی گروه بیست به میزبانی عربستان سایه افکند.

میدل ایست نیوز: مساله مبارزه با ایپدمی کرونا و پیامدهای اقتصادی آن بر بیانیه پایانی گروه بیست به میزبانی عربستان سایه افکند.

در این بیانیه بر ایمان مشترک در لزوم هماهنگی اقدامات بین‌المللی، همبستگی و همکاری چندجانبه برای مقابله با چالش‌های کنونی تاکید و حاضران متعهد شدند تمام تلاش خود را برای حفاظت از جان مردم به خصوص اقشاری که تاثیرپذیری بیشتری از کرونا داشته‌اند بکار گیرند و برای بازگرداندن اقتصادها به مسیر رشد و توسعه و حفظ مشاغل و ایجاد فرصت‌های شغلی تلاش کنند.

در این بیانیه همچنین بر حمایت از همه کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته در مقابله با پیامدهای بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی کرونا و چالش‌های فرا روی افریقا و کشورهای جزیره‌ای دور افتاده تاکید کردند.

سران کشورهای جی بیست همچنین در زمینه تداوم فعالیت نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های جهانی ذیربط برای ارائه حمایت ضروری از کشورهای در حال توسعه و کم در آمد متعهد شدند.

هر ساله نشستی با حضور رهبران بیست کشوری که بزرگ‌ترین و سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد دنیا را دارند تشکیل می‌شود که به اختصار گروه ۲۰ گفته می‌شود.

اعضای گروه ۲۰ در مجموع ۸۵ درصد تولید ناخالص داخلی دنیا و دو سوم جمعیت دنیا آن را در بر می‌گیرند.

این گروه دبیرخانه دائمی‌ ندارد و هر ساله در ماه دسامبر یکی از اعضای آن به صورت چرخشی ریاستش را برعهده می‌گیرد.

کشوری که ریاست گروه ۲۰ را برعهده می‌گیرد، مسئول سازماندهی و برگزاری نشست بعدی رهبران خواهد بود و نشست‌های متفرقه دیگری را نیز باید برگزار کند.

اعضای گروه ۲۰ می‌توانند کشوری را هم که عضو این گروه نیست به نشست دعوت کنند، اسپانیا همیشه به نشست‌های گروه ۲۰ دعوت می‌شود.

اولین نشست گروه ۲۰ در سال ۱۹۹۹ در شهر برلین آلمان برگزار شد. این نشست پس از بحران اقتصادی شرق آسیا برگزار شد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر اکثریت کشورهای جهان گذاشت.

در ابتدا نشست‌های گروه ۲۰ تنها با حضور وزیران اقتصاد و روسای بانک مرکزی اعضا تشکیل می‌شد اما پس از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی بانک‌ها و بالا رفتن آمار بیکاری و رکود دستمزدها، گروه ۲۰ نشستی اضطراری را با حضور روسای جمهور و نخست‌وزیران تشکیل داد از آن پس مسئولان ارشد کشورها در جلسه سالانه شرکت می‌کنند.

در نشست گروه ۲۰، رهبران کشورها در خصوص مهمترین مسائل اقتصادی و مالی روز دنیا تبادل نظر و تلاش می‌کنند تا برنامه‌هایشان با هم هماهنگ باشد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا