خبر اولسرخط خبرها

عضو بلندپایه حزب دموکرات: تا ژوئن بر سر وضعیت کرکوک با بغداد به توافق می رسیم/ باید حشد از کرکوک خارج شود

عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان در کرکوک، پیش بینی کرد که تا ماه ژوئن آینده، توافقی نیز بر سر عادی سازی وضعیت کرکوک با دولت مرکزی عراق صورت گرفته و اجرایی شود.

میدل ایست نیوز: یک عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان عراق تأکید کرد که باید با خروج نیروهای الحشد الشعبی امنیت کرکوک به دست نیروهای پلیس محلی سپرده شود و نیروهای پیشمرگ نیز وارد منطقه شوند.

به گزارش کردپرس، فرهاد کرکوکی در گفتگو با سایت خبری باس نیوز، گفت که پس از وقایع 16 اکتبر 2017 (خروج نیروهای کرد از کرکوک و اعمال سلطه نیروهای عراقی بر این استان) و خروج حزب دموکرات کردستان از این استان و تعیین راکان الجبوری به عنوان سرپرست استانداری، ده ها دفتر و ساختمان حزب در کرکوک بسته شده است.

عضو شورای رهبری حزب دموکرات کردستان در کرکوک، پیش بینی کرد که تا ماه ژوئن آینده، توافقی نیز بر سر عادی سازی وضعیت کرکوک با دولت مرکزی عراق صورت گرفته و به همراه توافق سنجار اجرایی شود.

همچنین گفت که نمی شود حزب دموکرات دارای منصب وزارتی در دولت عراق و کرسی مجلس این کشور باشد، اما نتواند به عنوان بزرگترین حزب کردستانی عراق، در طوزخورماتو و کرکوک، حضور و فعالیت سیاسی نداشته باشد.

وی تاکید کرد که حزب دمکرات پس از تخلیه و بازپس گیری دفاتر خود در کرکوک و برافراشتن پرچم حزب و پرچم اقلیم کردستان، به این شهر باز می گردد و در عین حال هم باید نیروهای پیشمرگ به این منطقه بازگردند و امنیت کرکوک به نیروهای پلیس سپرده شده و نیروهای حشدالشعبی از این منطقه خارج شوند.

فرهاد کرکوکی خاطر نشان ساخت در صورت تحقق شرایط ذکر شده، حزب دموکرات در مورد انتصاب استاندار جدید کرکوک با طرف های مرتبط گفتگو کرده و گفت که لازم است اتحادیه میهنی و حزب دمکرات در این موضوع به توافق رسیده و فردی بی طرف و حافظ منافع کردها برای استانداری کرکوک انتخاب شود.

کرکوک از مناطق مورد مناقشه در عراق است که بغداد و اربیل بر سر حاکمیت آن اختلاف دارند. اصل 140 قانون اساسی عراق که در سال 2003 تصویب شد اما هنوز اجرا نشده به وضعیت این استان و دیگر نقاط مورد مناقشه مربوط می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا