خبر اولسیاسی

ناصریه، نقطه آغاز تلاش صدر تلاش برای تصاحب قدرت

جریان صدر مانند بسیاری از دیگر نیروهای سیاسی عراق میدان‌های تظاهرات را خطری برای خود می‌بینید، به‌خصوص که موعد انتخابات هم نزدیک می‌شود.

میدل ایست نیوز: به نظر می‌آید که جریان صدر می‌خواهد تلاش‌هایش برای مقدمه‌چینی جهت رسیدن به حکومت از روی خون معترضان عراقی بگذرد و از روز جمعه خود را مأمور کرده که تا زمان انتخابات کار همه تظاهرات در عراق را یکسره کند.

جریان صدر مانند بسیاری از دیگر نیروهای سیاسی عراق میدان‌های تظاهرات را خطری برای خود می‌بینید، به‌خصوص که موعد انتخابات هم نزدیک می‌شود و از آن مهم‌تر اینکه میدان‌های تظاهرات همچنان بازتاب‌دهنده مطالبات مردم هستند.

صدر روز جمعه هواداران خود را مأمور کرد که به بهانه برپایی نماز جمعه سراسری با هدف کسب اکثریت در پارلمان آینده میدان‌های تظاهرات در شهر ناصریه را به دست بگیرند و چادرهای معترضان را آتش بزنند. با پایان نماز جمعه، هواداران صدر ازجمله گروه‌های مسلح وابسته به او به تحصن‌کنندگان در میدان الحبوبی ناصریه که همچنان حاضر نشده‌اند که به تحصن خود پایان دهند حمله کردند.

براساس گزارش‌ها در این درگیری دست‌کم 7 تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. معترضان تأکید می‌کنند که این حمله دربرابر چشم نیروهای امنیتی رخ داد و آنان هیچ دخالتی در این موضوع نکردند.

هواداران صدر همچنین چادرهای تحصن‌کنندگان در ناصریه را آتش زدند.

کیته‌های هماهنگی تظاهرات ناصریه با انتشار بیانیه‌ای نیروهای امنیتی را به همکاری با هواداران صدر در حمله به معترضان متهم کرده و خواستار استعفای دولت «مصطفی الکاظمی» شدند و از مرجعیت عالی شیعه و سازمان ملل خواستند که در موضوع دخالت کنند.

هم‌زمان با این تحولات، فعالان مدنی در جنوب عراق از آغاز تحرکات گسترده برای ازسرگیری تظاهرات و اعتصابات در «پاسخ به حمله جریان صدر» خبر می‌دهند.

«احمد الناشی»، فعال مدنی عراقی، تأکید می‌کند که کمیته‌های هماهنگی در کربلا و نجف اشرف و بصره در حال تلاش برای ازسرگیری اعتراضات در محکومیت سرکوب معترضان ناصریه هستند.

او می‌افزاید که میدان التحریر بغداد هم در دست هواداران صدر است و برای همین تظاهرات از دیگر شهرها آغاز خواهد شد.

در این میان، «صالح محمد العراقی»، صفحه‌ای در فیسبوک که مواضع صدر را بازتاب می‌دهد، از حمله به میدان الحبوبی به «پاکسازی» آن یاد کرد و خواستار ادامه این عملیات شد و از مردم خواست که به خانه‌هایشان برگردند و اوضاع را به حالت عادی درآورند.

شهر ناصریه پایتخت جنبش‌های کمونیستی در دهه 1960 بود و نسبت جمعیتی بسیار بالایی دارد که بر وضعیت انتخابات تأثیرگذار است. این شهر در تظاهرات سال گذشته شاهد پرشورترین اعتراضات بود.

صدر می‌کوشد با حمله به ناصریه به اعتراضات در آن پایان دهد چون نخستین شعارها علیه جریان صدر و رهبر آن هم از ناصریه سرداده شد.

صدر جمعه شب نیز با انتشار توئیتی از هواداران خود بابت اقداماتشان در ناصریه تقدیر کرد و گفت که اکنون به انتخابات آینده امیدوار شده است.

«علی الغزی» از شاخص‌ترین فعالان تظاهرات در ناصریه، تأکید می‌کند که درگیری‌ها در میدان الحبوبی با حملات سخت هواداران صدر همراه شد که به سمت چادرهای تظاهرات کوکتل مولوتف پرتاب کردند.

او افزود که صدر با ریختن خون مردم عراق خود را برای انتخابات آماده می‌کند.

«غیث التمیمی»، تحلیلگر سیاسی عراقی، تأکید می‌کند که اقدامات صدر در ناصریه کاملا اهداف انتخاباتی دارد چون او می‌داند که تظاهرات مانعی بزرگ دربرابر برنامه‌های اوست.

به نظر التمیمی، صدر با این اقدام ضربه‌ای سخت بر اعتبار خود زده و این اقدامات بیشتر به ضررش تمام خواهد شد.

بامداد امروز «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق، دستور تشکیل تیم بحران در استان ذی‌قار به ریاست «قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق را صادر کرد.

براساس بیانیه رسمی صادرشده از دفتر نخست وزیر عراق، این تصمیم در راستای «تلاش برای اعمال قانون و تثبیت جایگاه حکومت و تضعیف هر چیزی که موجب تنش میان فرزندان ملت و تهدید حکومت و نهادهای آن شود» گرفته شده است.

این بیانیه افزوده که دولت «اعمال قانون به روشی که امنیت تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌آمیز را تأمین و آنان را از خرابکاران تفکیک کند» را ضروری می‌داند و تأکید کرده که حوادث تأسف‌بار استان ذی قار (مرکز آن: ناصریه) موضعی مسئولانه را لازم می‌آورد.

نخست وزیر عراق تأکید کرده که برای همین «کمیته‌ای بلندپایه از دولت مرکزی با عنوان «تیم فوق‌العاده بحران» با اختیارات اداری و مالی و امنیتی برای حمایت از تظاهرات‌کنندگان مسالمت‌جو و اموال عمومی و خصوصی و بستن راه بر هرگونه فتنه و جلوگیری از قرارداده شدن تظاهرات کنندگان در مواجهه دولت که از آغاز همواره بر حمایت از تظاهرات‌کنندگان تأکید داشته تشکیل می‌شود».

او همچنین از مردم و جوانان خواسته که همت خود را صرف ساخت کشوری شایسته ملت عراق کنند.

در سند صادرشده درباره این کمیته، جدا از قاسم الاعرجی که ریاست کمیته را بر عهده دارد، رئیس دستگاه امنیت ملی و نماینده ای از ستاد عملیات مشترک و فرمانده ستاد عملیات سومر و مدیر پلیس استان ذی قار عضویت دارند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا