خبر اولسیاسی

نگرانی عراق از هفته های آخر دولت «دونالد ترامپ»

عراق از تبدیل شدن به صحنه ای برای درگیری بین امریکا و ایران نگران و منتظر است عمر دولت دونالد ترامپ به پایان برسد.

میدل ایست نیوز: بر اساس یک گزارش منتشر شده در روزنامه واشنگتن پست، عراق با توجه به تنش های فزاینده میان امریکا و ایران، نگران است که خاک این کشور به خصوص در هفته های آخر دولت دونالد ترامپ به صحنه ای برای این درگیری ها تبدیل شود.

نگرانی عراق پس از شهادت «محسن فخری زاده»، دانشمند هسته ایران در تهران بیشتر شده است؛ از آنجایی که پیش از این نیز امریکا «سردار قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه ایران را در خاک عراق به شهادت رسانده بود و این کشور با اقدام امریکا به صحنه ای برای درگیری ها تبدیل شده بود.

در حال حاضر منطقه شاهد تنش فزاینده ای پس از شهادت دانشمند هسته ای ایران در عملیات تروریستی در روز جمعه است؛ عملیاتی که ایران اسرائیل را در آن دخیل می داند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران پس از شهادت این دانشمند هسته ای تهدید به انتقام از خون این شهید کرد و در مقابل ترامپ نیز گفت که در صورت کشته شدن هر امریکایی، پاسخی سخت خواهد داد.

گزارش ها حاکی از آن است که ترامپ در فکر حمله پیشگیرانه به ایران بود اما مشاوران نظامی اش او را منصرف کردند.

در همین راستا «عمر النداوی»، مدیر برنامه های مرکز توانمند سازی صلح در عراق که مقرش در واشنگتن است گفت که اوضاع پیچیده و نگرانی های عراق نیز موجه و منطقی است اما نباید اغراق آمیز باشد.

وی معتقد است که ترامپ تمایل به تنش نظامی بین دو کشور دارد تا بازگشت احتمالی جو بایدن به توافق هسته ای ایران (برجام) را سخت کند اما تنش نظامی به نفع هیچ کدام نیست.

در همین رابطه ناظران نیز احتمال می دهند که ایران تا زمان پایان دولت ترامپ خویشتن داری کند و دست به اقدامی نزند.

روزنامه واشنگتن پست همچنین به نقل از «سجاد جیاد»، کارشناس امور عراق و فعال در موسسه القرن نوشت که عراقی ها امیدوارند که فقط این دو ماه باقی مانده از دولت ترامپ سپری شود.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا