اقتصادیسرخط خبرها

اعلام ورشکستگی 98 درصد صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط در کویت در سایه کرونا

بعد از گذشت 8 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کویت،گزارش دولتی نشان می دهد که 98 درصد از صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط در ماه‌های اخیر اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

میدل ایست نیوز: بعد از گذشت 8 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کویت، گزارش صادره از مرکز پژوهش‌های اقتصادی این کشور نشان می دهد که 98 درصد از صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط در ماه‌های اخیر اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مجموع خسارت‌های صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط به بیش از 3 میلیارد دلار می‌رسد به طوری که این خسارت‌ها شامل درآمدهای ماهیانه، بدهی به دستگاه‌های دولتی و صندوق ملی حمایت از پروژه‌های کوچک و متوسط و اقساط بانکی است علاوه بر موارد ذکر شده، باید انباشت کرایه‌بها و هزینه‌های ماهانه و حقوق کارگران را اضافه کرد.

طبق این گزارش، 824 پروژه از مجموع 840 پروژه از زمان شیوه اپیدمی کرونا تاکنون اعلام ورشکستگی کرده یا قصد دارند فعالیت‌های تجاری خود را متوقف کنند.

در همین رابطه، سندی دولتی نشان می دهد که دولت کویت در حال بررسی تشکیل کمیته‌ای متشکل از بانک مرکزی، نمایندگانی از صندوق ملی حمایت از صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط، وزارت دارایی و وزارت امور تجاری با هدف ترسیم نقشه راهی برای کمک به صاحبان پروژه‌های آسیب دیده از پیامدهای کرونا است.

طبق این سند، دولت کویت تلاش دارد پس از برگزاری انتخابات پارلمانی در 5 دسامبر و تصویب قانون تضمین مالی، بسته‌ای حمایتی برای متضرران آماده کند.

از سوی دیگر، «حجاج بوخضور»، کارشناس امور اقتصادی کویت در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: عدم هماهنگی و کمک مالی دولت همزمان با بحران صاحبان پروژه‌های کوچک و متوسط منجر به وخیم‌تر شدن بحران اقتصادی و بحران بیکاری جوانان کویتی می شود، این در شرایطی است که دولت تلاش دارد تا جوانان را از وابستگی به کارهای دولتی بازدارد و با تنوع‌بخشی به اقتصاد، زمینه فعالیت آنها در بخش خصوصی را فراهم آورد.

پارلمان کویت پیشتر با پیش‌نویس قانون ورشکستگی موافقت کرده بود؛ قانونی که با هدف حمایت از بدهکاران در برابر مطالبات طلبکاران تصویب شد تا افراد ورشکسته شده بتوانند با کمک دولت به اوضاع مالی خود سر و سامان دهند و مانع از تعطیلی واحد تولیدی شوند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا