خبر اولسیاسی

آیا گذرگاه «عرعر» عراق و عربستان را به هم نزدیک می کند؟

درآمدهای اقتصادی عراق از گذرگاه مرزی عرعر، ممکن است شک و تردید عراق برای احیای روابط با عربستان را برطرف کند.

میدل ایست نیوز: بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر بین عربستان و عراق در 18 نوامبر سال جاری برای تقویت مبادلات تجاری بین دو کشور، با سخن از پروژه سرمایه گذاری عربستان در زمینه کشاورزی در عراق همزمان شد.

اما بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر بین دو کشور برای اولین بار پس از گذشت 30 سال با فشارهای سیاسی از سوی برخی نیروهای مؤثر که تاب و تحمل هیچگونه گشایشی در روابط با عربستان را ندارند هم همراه بود.

ممکن است درآمدهای اقتصادی از گذرگاه مرزی عرعر، شک و تردید عراق برای احیای روابط با عربستان را برطرف کند؛ گذرگاهی که تنها گذرگاه مرزی بین عراق و عربستان که بیش از 830 کیلومتر مرز مشترک دارند محسوب می شود.

طرف های نگران

یک منبع امنیتی در عراق که نخواست نامش فاش شود به سایت «المانیتور» گفت: جریان تجاری از طریق گذرگاه مرزی عرعر احتمال دارد که با حملاتی برای سنگ اندازی در مسیر مبادلات تجاری و پایان دادن به همکاری اقتصادی عربستان و عراق در آینده مواجه شود.

وی افزود که برخی از نیروهای سیاسی از نفوذ عربستان در مرکز و جنوب عراق بیم دارند از این رو اجازه این کار را نخواهند داد.

«عبدالهادی السعداوی»، یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز در گفت وگویی با المانیتور اظهار داشت: گذرگاه مرزی عرعر از لحاظ اقتصادی و تجاری همانند سایر گذرگاه ها با کویت، ترکیه، سوریه و اردن مفید خواهد بود.

وی نسبت به استفاده از این گذرگاه برای اغراض سیاسی که آن را بی فائده و محکوم به شکست می کند هشدار داد.

«مظهر محمد صالح»، مشاور امور اقتصادی نخست وزیری عراق هم به المانیتور گفت: گذرگاه عرعر دروازه ای برای پروژه اقتصادی عراق با کشورهای عربی همجوار است.

وی تمایل عربستان برای سرمایه گذاری و تقویت تجارت با عراق را گرایشی طبیعی با هدف پاسخ به نیازهای خود و بازارهایش عنوان کرد.

مظهر محمد صالح با بیان اینکه پروژه های تجاری مانند گذرگاه مرزی عرعر باید بر اساس مطالعاتی که تداوم این پروژه های سرمایه گذاری و تجاری را تضمین می کند صورت بگیرد، از شورای هماهنگ عربستان و عراق خواست تا بر نقشه راهی برای استقبال از سرمایه گذاری ها و مبادله کالا در راستای خدمت به دو کشور به صورت منصفانه تکیه کنند.

اشتیاق دو کشور برای بازگشایی این گذرگاه با تلاش برخی مخالفان برای نزدیکی دو کشور به یکدیگر مانعی نداشت و وزارت حمل و نقل عربستان نیز اقداماتی برای حفاظت از راه منتهی به گذرگاه مرزی عرعر و تامین امنیت راه های ورودی و خروجی آن انجام داد.

فشارهای سیاسی

«حبیب کاظم»، مدیر گذرگاه مرزی عرعر در عراق گفت که مقامات عراقی برای تامین امنیت راه های منتهی به عرعر از طریق کربلا و الانبار طرح امنیتی، اداری و لجستیکی کاملی ایجاد کردند و اقدامات حفاظتی از نزدیک به 250 کیلومتر بزرگراه از الانبار تا بنادر عراق در بصره به پایان رسید.

کاظم افزود: عراق مدیریت عملیات، امور لجستیک، اداری و امنیتی در عرعر را آغاز کرده است و همچنین با همکاری مثمر ثمر عربستان، خدمات بهداشتی از جمله دامپزشکی و خدمات مورد نیاز افراد  و وسایل نقلیه را در اختیار گذرگاه قرار داده است.

«مرتضی الشمحانی»، مدیر کل شرکت حمل و نقل زمینی عراق نیز نسبت به بازگشایی این گذرگاه ابراز خوشبینی کرد و گفت: آغاز عملیات حمل و نقل زمینی بین دو کشور حجم مبادلات تجاری بین دو کشور را افزایش خواهد داد.

اما «عالیه نصیف»، نماینده ائتلاف دولت قانون (به رهبری نوری المالکی) در پارلمان عراق نسبت به اهداف سیاسی در پس هرگونه همکاری تجاری و اقتصادی با عربستان هشدار داد و گفت که این گذرگاه فقط باید برای اهداف تجاری استفاده شود و عراق باید امنیت و عدم دخالت در امور داخلی خود را تضمین کند.

وی افزود: مبادلات تجاری عادلانه مشکلی ایجاد نمی کند اما سرمایه گذاری ها و پروژه هایی وجود دارد که در را به روی پروژه های استراتژیک منطقه ای که ملت عراق از آن بیم دارند می گشاید چرا که پس از 50 سال از گذشت این پروژه ها ممکن است مالکیت آن به عربستان منتقل شود.

در مقابل «سلام سمیسم»، کارشناس مسائل اقتصادی و مشاور اتحادیه بانکداری عراق تصریح کرد که گذرگاه مرزی عرعر افق های برای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی عراق با کشورهای عربی باز می کند و این امر موجب می شود عراق از تنش های اقتصادی ناشی از تحریم های اعمال شده بر کشورهای همجوار به دور باشد اما با این وجود فشارهای سیاسی ممکن است مانع از عملکرد کامل این گذرگاه باشند.

دروازه ای برای روابط گسترده تر

«علی التمیمی»، کارشناس حقوقی و تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که عراقی ها از گذرگاه عرعر سود خواهند برد و گفت: الکاظمی این روش جدید را به عنوان بخشی از گشایش روابط عراق با محیط عربی و غربی خود اتخاذ کرده و تصمیم نهایی او برای بازگشایی این گذرگاه نقش عراق در منطقه را به صورت قابل توجه ای تقویت خواهد کرد.

ناظران معتقدند که گذرگاه مرزی عرعر دروازه ای برای روابط گسترده تر بین ریاض و بغداد خواهد بود از آنجایی مه عربستان بلافاصله پس از افتتاح گذرگاه 15 کامیون حامل مستلزمات پزشکی و دارو  به عراق ارسال کرد.

به نظر می رسد برخی نیروهای سیاسی در عراق با اکراه بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر را می پذیرند و همانطور که در گذشته از گشایش روابط میان عراق و مصر انتقاد کردند اکنون نیز به سرمایه گذاری های عربستان حمله می کنند.

منبع
الخلیج الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا