خبر اولسیاسی

ناگفته‌های عبدالمهدی درباره امریکا، ایران، ترور شهید سلیمانی و وضعیت سیاسی عراق

نخست‌وزیر سابق عراق، در اولین مصاحبه پس از استعفا از مقام نخست‌وزیر، به مسائل پیش آمده برای دولتش و تحولات دوره نخست‌وزیری خود پرداخت.

نکات برگزیده مطلب
  • بخشی از آنچه که در تظاهرات سال گذشته رخ داد و پیامدهای آن نتیجه محاسبات برخی کشورها در مورد عراق بود
  • خشونت‌ها در تظاهرات امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار کم‌تر بود و این نشان می‌دهد که فهم متفاوتی از بسیاری مسائل پیش آمده است.
  • همه ما درس‌های سختی آموختیم و بسیاری مفاهیم که فکر می‌کردیم مقدس هستند فروریخت و ابهت بسیاری از ما از میان رفت.
  • دولت به محض تشکیل پشتوانه سیاسی خود را از دست داد و دیگر پایگاه سیاسی و پارلمانی نداشت.
  • سردار قاسم سلیمانی بارها به عراق رفت و آمد می‌کرد و همه این را می‌دانستند ولی امریکا اقدامی علیه او نمی‌کرد.
  • به امریکایی ها گفتم که بخشی از تحریم علیه ایران نخواهد بود و تأکید کرده که عراق در مقام یک حکومت بخشی از محور مقاومت هم نیست.
  • مشکل اینجا بود که دولت ترامپ با همه دولت‌های دیگر امریکا متفاوت بود.

ميدل ايست نيوز: «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر سابق عراق، در اولین مصاحبه پس از استعفا از مقام نخست‌وزیر در یک سال پیش، به مسائل پیش آمده برای دولتش و تحولات دوره نخست‌وزیری خود پرداخت.

او در این مصاحبه که با نشریه عراقی «حوار الفکر» انجام شده گفت که بخشی از آنچه که در تظاهرات سال گذشته رخ داد و پیامدهای آن نتیجه محاسبات برخی کشورها در مورد عراق بود و افزود که عراق تا زمانی که نتواند قدرت داخلی خود و توانایی‌هایش در رابطه با کشورهای منطقه را به کار گیرد و نقش خود را بازیابد ضعیف و درگیر نزاع‌های این و آن خواهد بود.

نخست‌وزیر سابق عراق تأکید کرد که خشونت‌ها در تظاهرات امسال در مقایسه با سال گذشته بسیار کم‌تر بود و این نشان می‌دهد که فهم متفاوتی از بسیاری مسائل پیش آمده است و افزود که سال گذشته کسانی از جنگ میان شیعیان عراق سخن می‌گفتند اما چنین چیزی رخ نداد.

او گفت که اوضاع عراق ایده‌آل نیست اما عراق تجربه خوبی اندوخته که نباید آن را با بی اعتمادی درونی و تمرکز بر نقاط منفی و نادیده گرفتن نکات مثبت نابود کند و افزود که «همه ما درس‌های سختی آموختیم و بسیاری مفاهیم که فکر می‌کردیم مقدس هستند فروریخت و ابهت بسیاری از ما از میان رفت و باید این همه ما را به خود آورد که بدون موانع گذشته به آینده بهتری بیاندیشیم».

عبدالمهدی افزود که دیگر روش‌های قدیم آزمون خود را پس داده و باید دنبال جایگزین‌های مناسب باشیم و لزوما هر تنشی به جنگ نمی‌انجامد و چه بسا به گفت‌وگوهایی بینجامد که راه حل را پیش روی ما می‌نهد.

نخست‌وزیر سابق عراق گفت که  بر سر کار آمدن دولتش نه نتیجه اکثریت سیاسی که نتیجه تلاش گروه‌ها برای دور زدن مفهوم تشکل اکثریت پارلمانی بود، و گویی نخست‌وزیری وی راه حلی موقت برای این نیروهای سیاسی شد و دولت به محض تشکیل پشتوانه سیاسی خود را از دست داد و دیگر پایگاه سیاسی و پارلمانی نداشت و فقط با روابط تاریخی‌اش با این شخصیت یا آن گروه کار خود را پیش می‌برد نه با تعهداتی که به یک پروژه بزرگ سیاسی در حد دولت مربوط شود در نتیجه این وضعیت و با توجه به اینکه دولت وی دولتی سلطه طلب نبود از همان آغاز موانع دولت حاکم شد.

عبدالمهدی افزود که پیش از رسمی شدنش در مقام نخست‌وزیری در دیدار با «سید مقتدی صدر» در نجف اشرف با وی شرط کرده که خبری از استعفا نخواهد بود، و افزود که صدر به وی گفته که بعد از 100 روز وارد منطقه خضراء می‌شود، «جواب دادم ان شاء الله بعد از 100 روز با تاکسی وارد خضراء می‌شوید چون من می‌خواهم خضراء را باز کنم» و این کار را کردیم هرچند امریکایی‌ها در آغاز نسبت به این اقدام نگران بودند.

او افزود که اگر شیعیان نتوانند منافع خود را تشخیص دهند و اگر با دیگران انصاف پیشه نکنند حکومت بر عراق بسیار دشوار خواهد بود همان‌طور که دیگران هم باید منافعشان را تشخیص دهند و در نظامی که بر آن انسجام حاکم است در کنار هم کار کنند.

عبدالمهدی درباره نزاع ایران و امریکا گفت که امریکا از خط قرمزهای ایران در عراق خبر داشت و به آنها نزدیک نمی‌شد برای همین سردار قاسم سلیمانی بارها به عراق رفت و آمد می‌کرد و همه این را می‌دانستند ولی امریکا اقدامی علیه او نمی‌کرد، و همین وضعیت درمورد ایران هم صادق بود و ایران هم به خط قرمزهای امریکا نزدیک نمی‌شد اما در «دولت من اتفاقی که افتاد تغییر رفتار دولت امریکا بود».

وی تأکید کرد که به امریکایی ها گفته که بخشی از تحریم علیه ایران نخواهد بود و تأکید کرده که عراق در مقام یک حکومت بخشی از محور مقاومت هم نیست.

عبدالمهدی ادامه داد که مشکل اینجا بود که دولت ترامپ با همه دولت‌های دیگر امریکا متفاوت بود و افزود که امریکایی‌ها تلاش بسیاری برای جلوگیری از برگزاری جلسه مجلس درباره خروج نیروهای امریکایی انجام دادند اما این جلسه برگزار شد و نخست‌وزیر نیز صادقانه سخنانش را گفت.

وی تأکید کرد که امریکایی‌ها به وی پیغام داده بودند که در ماه ژوئن هیئتی را به عراق اعزام می‌کنند تا درباره  خروج نیروهای امریکایی از عراق و مسائل اقتصادی مذاکره کنند اما بعد از تشکیل دولت جدید این موضوع با ابهام مواجه شده است.

او گفت که به امریکایی‌ها گفته که با افزایش شمار نیروهای خود در امریکا عملا جنگ خود را به جای داعش متوجه ایران کرده‌اند و این ایران را به واکنش وامی‌دارد و معنای این موضوع تبدیل عراق به منطقه نزاع ایران و امریکاست اما امریکایی‌ها این منطق را نمی‌پذیرفتند و تأکید داشتند که مسئله امنیت سفارتشان را نه از راه سیاسی که به روش نظامی حل کنند.

عبدالمهدی افزود که در سال‌های 2018-2019 امنیت در عراق حاکم شده بود اما بعد از تنش با حشد و ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس اوضاع عوض شد و خروج از این تنگنا جز با خروج امریکایی‌ها از عراق ممکن نیست.

منبع
IQ news

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا