خبر اولسیاسی

آتش بس بین عربستان و قطر؛ آشتی فراگیر یا همزیستی؟

اقدامات اخیر برای حل بحران شورای همکاری برای آن بود که قطر تحریم ها را شکسته و عربستان بدون هیچ امتیازی آشتی را بپذیرد.

میدل ایست نیوز: سخنرانی مختصر «احمد ناصر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت درباره جزئیات توافق آتش بس میان عربستان و قطر با میانجیگری کویت و امریکا، صراحت کافی نداشت، امری که حاکی از آن است آتش بس میان دو کشور بیش از آنکه آشتی فراگیری برای حل همه اختلافات باشد، به همزیستی تبدیل شده است.

هدف از توافق اخیر راضی کردن طرفین بود به صورتی که قطر احساس می کند تحریم ها را شکسته و عربستان نیز گمان می کند هیچ امتیازی نداده است.

پیش از این و در روز گذشته وزیر امور خارجه کویت گفت که مذاکرات میان طرف های درگیری در شورای همکاری، ثمربخش بوده است.

او گفت که همه اطراف در این مذاکرات بر همبستگی و ثبات در کشورهای شورای همکاری تأکید کرده و برای رسیدن به توافقی نهایی که موجب صلح دائمی میان این کشورها شود تلاش می‌کنند.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان نیز ضمن ابراز امیدواری برای نتیجه بخش بودن تلاش های کویت و امریکا برای حل بحران شورای همکاری، از دو کشور برای تقریب دیدگاه ها تشکر کرد.

هم‌زمان «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» با انتشار توئیتی در واکنش به این اظهارات تأکید کرد که این اظهارات گام مهمی در حل بحران در شورای همکاری است.

وی از کویت بابت وساطت برای حل این بحران و نیز از ایالات متحده بابت تلاش‌های در این مسیر تقدیر کرد.

در رابطه با حل اختلافات بین قطر و عربستان دو مسیر زمانی موازی و با اهداف مختلف وجود دارد؛ قطر تعلل می کند تا جو بایدن رئیس جمهوری امریکا در ابتدای سال جدید میلادی به کاخ سفید بیاید و عربستان نیز خواهان دستیابی به تضمین های بلند مدت برای عدم تکرار اقدامات قطر از جمله حمله های رسانه ای، ارتباط با ایران، ترکیه و گروه های تندرو است.

به گفته کسانی که پیگیر روند میانجیگری کویت هستند، دوحه و ریاض به دنبال گشایشی هستند که بیش از آنکه به مساله تعامل بین رهبران دو کشور بپردازد، نوعی همزیستی باشد تا ملت و اقتصاد دو کشور از این بحران آسیب نبیند و این وضعیت برای هر دو طرف مناسب است چرا که قطر احساس می کند از انزوا خارج شده و عربستان نیز بدون هیچ امتیازی و برای حفظ وحدت در شورای همکاری، آتش بس با قطر را پذیرفته است.

این محافل اشاره دارند که سفر «جرد کوشنر»، معاون رئیس جمهوری امریکا به دوحه و ریاض ممکن است ایجاد گام هایی برای اعتماد طرفین را تسهیل کند اما تحریم قطر که مساله سیاسی بسیار پیچیده ای است را حل نخواهد کرد.

در ظاهر پرونده آشتی میان کشورهای درگیر در شورای همکاری، مساله ای مربوط به خودشان باشد اما در واقع مساله منطقه ای گسترده ای است که از موضوع اخوان المسلمین، حمایت از جنبش های اسلامی یا پرونده شبکه خبری الجزیره یا رسانه ها فراتر رفته است.

در همین راستا «سینزیا بیانکو»، محقق مدعو در شورای روابط خارجی پارلمان اروپا در برلین گفت: سطوح مختلفی برای حل درگیری ها در بحران شورای همکاری وجود دارد که باید روی آنها کار شود.

وی افزود: این مساله ممکن است بین عربستان و قطر آغاز شود اما تصور اینکه امارات بخشی از این روند باشد سخت است.

منبع
العرب

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا