سرخط خبرهاسیاسی

امیر کویت: عربستان نماینده همه کشورهای محاصره‌کننده قطر است

امیر کویت اظهار داشت نمایندگی کشورهای امارات، بحرین و مصر از سوی عربستان نشان‌دهنده جایگاه برجسته این کشور و نقش پیشرو آن در تلاش برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه است.

میدل ایست نیوز: شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت نامه‌هایی به امیر قطر، پادشاه عربستان و رئیس جمهوری امریکا درباره آشتی کشورهای شورای همکاری نوشت.

امیر کویت در نامه‌ای خطاب به امیر قطر نوشت: توافق به دست آمده میان کشورهای برادر، نشانگر اهتمام شما به دستاوردهای مجموعه کشورهای شورای همکاری و فعالیت مشترک‌ و همبستگی‌مان در مقابله با چالش‌های فرا روی جهان است.

امیر کویت همچنین خطاب به پادشاه عربستان ضمن تشکر از رهبری خردمندانه وی در تحقق این دستاورد تاریخی و رسیدن به توافق نهایی برای پایان دادن به اختلافات کشورهای شورای همکاری گفت: این دستاور ما را قادر به همکاری مشترک در مسیر تحقق آرمان‌ها و خواسته‌های مشروع ملت‌هایمان در برخورداری از امنیت، ثبات، بالندگی و رفاه می‌سازد.

امیر کویت با بیان اینکه عربستان نماینده دیگر کشورهای محاصره‌کننده در مذاکرات است، اظهار داشت: نمایندگی کشورهای امارات، بحرین و مصر از سوی عربستان نشان‌دهنده جایگاه برجسته این کشور و نقش پیشرو آن در تلاش برای حمایت از امنیت و ثبات منطقه و اهتمام به هم‌کاری و هماهنگی در سایه شرایط پیچیده کنونی منطقه و جهان است.

امیر کویت همچنین در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا ار تلاش‌های سترگ وی از همان روزهای نخست بروز اختلاف میان کشورهای شورای همکاری تشکر و قدردانی کرد.

عربستان و متحدانش در سال 2017 میلادی حکومت قطر را به حمایت از گروه‌های اسلام‌گرای افراطی از جمله اخوان المسلمین، گروه‌های تروریستی در سطح منطقه و کمک به ایران متهم کرده‌اند. قطر که میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است این اتهامات را رد کرده و می‌گوید هدف این تحریم‌ها تضعیف استقلال این کشور است.

منابع دیپلماتیک می‌گویند دولت آمریکا به عنوان اولین گام در مسیر حل اين اختلاف تلاش کرده کشورهای منطقه را به گشایش حریم هوایی خود به روی پروازهای قطری متقاعد کند.

چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که قطر را تحریم کرده‌اند فهرستی شامل ۱۴ مطالبه یا شرط برای عادی‌سازی مناسبات را به دوحه تسلیم کرده‌اند. چند شرط مهم در این فهرست تعطیل کردن شبکه خبری الجزیره، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، قطع ارتباط با اخوان المسلمین و کاهش مناسبات با ایران است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا