خبر اولسیاسی

«تیکا» و «ترکمانان»؛ دو بازوی ترکیه برای حضور پررنگ‌تر در لبنان

ترکیه در سایه کم‌رنگ شدن اهتمام عربستان به لبنان تلاش دارد از طریق آژانس همکاری و هماهنگی (تیکا) حضور و نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در این کشور را پررنگ‌تر کند.

میدل ایست نیوز: «ترکیه هرگز هم‌نژادان و ترکمان‌ها در لبنان یا هر نقطه دیگری در جهان را رها نخواهد کرد.» این عبارتی است که «مولود چاووش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه با ایراد آن، سفر 8 اوت خود به لبنان در پی انفجار بندر بیروت را به پایان رساند.

در همین رابطه، منابع آگاه تاکید کردند که آنکار به تلاش‌های خود برای سرمایه‌گذاری سیاسی در خاستگاه اهل سنت لبنان به ویژه در سایه بحران مالی بی‌سابقه‌ای که همه مردم این کشور با آن دست به گریبان است، افزوده داده است.

هم‌زمان با کاهش اهتمام عربستان به تحولات سیاسی لبنان، ناظران بر این باور هستند که ترکیه اکنون عرصه‌‌ای برای اعمال نفوذ بیشتر و حضور پررنگ‌تر در شمال لبنان و مشخصا شهر طرابلس و شهر جنوبی صیدا یافته است اما این اعمال نفوذ چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

در همین رابطه، منابع آگاه به الحره گفتند: آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه (تیکا) بازوی نفوذ ترکیه در طرابلس و صیدا به شمار می رود به ویژه که این دو استان دربردارنده بزرگترین جمعیت اهل سنت در شمال و جنوب لبنان است و تیکا در این دو استان دست به سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن، شبکه آب و ساخت بیمارستان و مدارس زده است.

تامین مالی انجمن‌ها و تشکلات در صیدا

رئیس تشکلی مدنی در صیدا که نخواست نامش ذکر شود، تاکید کرد: همکارش در تشکلی دیگر خواستار دریافت منابع مالی از تیکا شده است چرا که این آژانس آماده کمک به تشکلات و انجمن‌ها در صیدا است.
در استان صیدا، بیمارستانی توسط ترکیه در سال 2010 ساخته شده است اما هنوز درهای آن به علت اختلافات محلی به روی بیماران بسته است. «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه در بازدید میدانی «سرکان توپال اوغلو»، فرستاده ویژه خود از شهر صیدا دستور داد تا هر چه زودتر این بیمارستان آغاز به کار کند.

توپال اوغلو در این بازدید میدانی تصریح کرد: رئیس جمهوری ترکیه از بسته ماندن این بیمارستان بسیار ناخرسند است.

روستایی ترکمان‌نشین در شمال لبنان

در استان شمالی لبنان در منطقه عکار روستایی به نام الکواشره وجود دارد که بزرگ‌ترین جمعیت ترکمانان لبنان را تشکیل می دهند و به واسطه این روستا، کمک‌های مالی به دیگر مناطق می رسد.

«محمد العلی»، مسئول روابط عمومی شهرداری روستای الکواشره در این باره تاکید کرد: ترکیه به همه لبنان از جنوب تا شمالش کمک می کند به ویژه اینکه آنکارا به ترکمانان اهتمام ویژه‌ای دارد و آماده اعطای تابعیت به آنهاست.

وی افزود: درخواست کمک از طریق تشکل ترکمانان و به ویژه تشکل ترک‌های لبنان یا انجمن ترکمانان در لبنان انجام می شود.

العلی اظهار داشت: کمک‌های ترکیه شامل ساخت مدارس، ایجاد شبکه آبیاری، حفر چاه‌های آّب، ترمیم بناهای و مراکز فرهنگی در طرابلس می شود که ساخت آن به دوره عثمانی باز می گردد.

وی گفت: رویکردی نیز برای تشکیل جریانی سیاسی وجود دارد که می توانیم از طریق آن به پارلمان راه یابیم.

بهره‌برداری از خلا سیاسی و کانون‌ منازعات

«هدی رزق»، پژوهشکر امور منطقه‌ای و ترکیه درباره اهتمام آنکارا به لبنان در گفت‌وگو با الحره تصریح کرد: ترکیه خواهان توسعه نفوذ و حضور در منطقه است، این کشور در کانون‌های منازعات برای یافتن جای پایی برای خود به ویژه در مناطق اهل سنت در تلاش است.

رزق افزود: ترکیه به دنبال خلا سیاسی در مناطق اهل سنت است تا آن را پر کند، این امر عملا در سوریه اتفاق افتاد و اکنون در حال تحقق آن در عراق است، در لبنان نیز بعد از آنکه عربستان تقریبا از 3 سال پیش از این کشور پا پس کشید، در حال اعمال نفوذ در آن است.

وی اظهار داشت: حضور و گسترش نفوذ ترکیه در لبنان از سال 2004 میلادی با جنبش‌ها و تشکلات اسلامی در صیدا و طرابلس آغاز شد اما امروز شکل متفاوتی به خود گرفته و از طریق کمک‌های بشردوستانه دنبال می شود. وجود ترکمانان در روستای الکواشره به آنکارا برای ورود هر چه بیشتر به عرصه لبنان کمک کرد.

به گفته این پژوهشگر امور سیاسی لبنان، بندر طرابلس به دلیل نزدیکی به قبرس، عامل جذاب و مهمی برای ترکیه به شمار می رود.

وی در پایان درباره تیکا ترکیه گفت: این آژانس مقدمه و پیش‌درآمدی برای حضور سیاسی و نظامی ترکیه در کشورهای مختلف به شمار می رود هماهنطور که در سوریه شاهد آن هستیم، این آژانس اکنون در سودان، مالی و لبنان با پوشش توسعه‌محور و با انگیزه‌های سیاسی حضور دارد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا