خبر اولسیاسی

ترامپ چه انگیزه ای از حل بحران شورای همکاری پیش از رفتنش دارد؟

دولت ترامپ در تلاش برای حل بحران شورای همکاری، به دنبال فشار بر ایران و کسب یک دستاورد دیپلماتیک پیش از رفتنش از ریاست جمهوری امریکاست.

میدل ایست نیوز: پس از اعلام رسمی کویت مبنی بر دستیابی به توافقی برای پایان دادن به بحران شورای همکاری و همزمان با تحرکات امریکا و سفر «جرد کوشنر»، مشاور رئیس جمهوری امریکا به عربستان و قطر، سوال های مهمی درخصوص انگیزه های دولت ترامپ در رابطه با آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری تنها چند هفته پیش از رفتن ترامپ از ریاست جمهوری امریکا ایجاد کرده است.

در همین رابطه «جو معکرون»، متخصص مسائل امریکا معتقد است که ترامپ دو انگیزه برای تحقق آشتی میان کشورهای عضو شورای همکاری دارد: اینکه موضع کشورهای عضو شورای همکاری را در قبال ایران یکپارچه کند و پیش از پایان ریاست جمهوری اش دستاورد دیپلماتیک دیگری کسب کند.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «عربی 21» افزود که علت اصلی که موجب این امر شد موضع عربستان بود که سعی می کند پیش از رسیدن «جو بایدن»، رئیس جمهوری منتخب امریکا به قدرت این بحران را حل کند.

فشار بر ایران

معکرون تاکید کرد که اگر دولت ترامپ نبود شرایطی که منجر به بحران در شورای همکاری شد پیش نمی آمد و با رفتن دولت ترامپ این بحران که مدتی است در آرامش به سر می برد خاتمه می یابد.

از طرفی دیگر «نصیر العمری»، تحلیلگر سیاسی مقیم امریکا معتقد است که انگیزه ترامپ از تحقق آشتی بین کشورهای عضو شورای همکاری، اساسا بر مساله افزایش فشار بر ایران متمرکز است.

وی بیان کرد که تهران از عبور هواپیماهای قطری از حریم هوایی اش استفاده می کند و مبالغ هنگفتی به دست می آورد که از اثر تحریم های امریکا می کاهد.

العمری به عربی 21 گفت که دولت ترامپ متوجه شد که قطع رابطه بین قطر و عربستان بر سیاست فشار حداکثر علیه ایران تاثیر می گذارد و از جایی که ترامپ می داند کاخ سفید را ترک خواهد کرد از این رو می خواهد این بحران را حل کند و مانع از رابطه دوحه با تهران شود.

وی در ادامه بیان کرد: بازگشت دوحه به صف کشورهای عضو شورای همکاری، به بایدن برای افزایش فشارها بر ایران کمک می کند و هر آنچه ترامپ در این زمینه انجام می دهد، هدف افزایش فشار بر ایران را به منظور گرفتن امتیازات بیشتر توسط بایدن را دنبال می کند.

وی معتقد است که اختلاف میان قطر و عربستان به نفع هماهنگی نظامی و استراتژیک امریکا با کشورهای عضو شورای همکاری و اسرائیل نیست و احتمال داد که گام های ترامپ پاسخی به تمایل کشورهای عضو شورای همکاری بوده باشد مبنی اینکه این اختلافات دیگر به نفع هیچ یک از کشورها نیست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال ادامه تلاش ها در دولت بایدن برای حل این بحران تاکید کرد که بایدن به سوی آشتی میان این کشورها حرکت خواهد کرد چرا که تداوم ان اختلافات هیچ منفعتی ندارد.

درخواست عربستان

پیش از این «سعد الفقیه»، مخالف نظام عربستان احتمال داده بود که «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان از واشنگتن درخواست کرده بود که برای حل بحران پیش از رسیدن بایدن به ریاست جمهوری به دوحه فشار بیاورد.

الفقیه در گفت وگویی با عربی 21 گفت که محاصره قطر توسط کشورهای عربستان، امارات، بحرین و مصر مطابق با خواسته های سیاسی ترامپ صورت گرفت و نه منافع تاریخی امریکا که همیشه به دنبال صلح در سطح کشورهای عضو شورای همکاری است.

وی توضیح داد که قطر هیچ امتیازی در روند آشتی با کشورهای محاصره کننده نمی دهد به صورتی که نه از اخوان المسلمین دست کشیده، نه پایگاه ترکیه ای را بسته و نه شبکه الجزیره را تعطیل کرده است از این رو عربستان در تحقق شروطی که برای رفع محاصره از قطر قرار داده بود ناکام ماند.

با این حال، روزنامه نیویورک تایمز امریکا در گزارش چند روز پیش خود نوشته بود که ترامپ برای وارد کردن ضربه آخر به اقتصاد ایران پیش از ترک منصبش تلاش می کند.

این روزنامه تاکید کرده بود که دولت ترامپ از عربستان می خواهد که حریم هوایی اش را به روی هواپیماهای قطری که برای عبور از حریم هوایی ایران میلیون ها دلار می پردازند، باز کند.

این روزنامه امریکایی همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته بود که جرد کوشنر مشاور ارشد ترامپ در جلسه روز چهارشنبه گذشته با رهبران قطر، احتمال تغییر مسیر پروازهای تجاری که از قطر می گذرند و عبور آنها از حریم هوایی عربستان به جای ایران را مطرح کرده است.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا