اقتصادیسرخط خبرها

افزایش 175 درصدی درآمدهای غیر نفتی عراق

تغییراتی در سیاست های مالیاتی و دریافت قبوض خدماتی و گمرک و درآمدهای مرزی موجب افزایش درآمدهای غیر نفتی کشور شده است.

میدل ایست نیوز: آمارها و شواهد در عراق نشان دهنده افزایش نسبی درآمدهای غیر نفتی عراق در ماه های اخیر است، موضوعی که کارشناسان آن را اولین گام در اجرای برگه سفید اصلاحات اقتصادی عراق می شمرند.

«جمال کوجر»، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس عراق، تأکید می کند که درآمدهای نفتی عراق که به کار تأمین کسری بودجه دولت می آید افزایش روشنی داشته و بعید است که دولت برای تأمین کسری بودجه وادار به استقراض 48 هزار میلیارد دیناری (هر دلار معادل 1250 دینار است)  شود.

او افزود که درآمدهای دولت برای تأمین هزینه های کشور کفایت نمی کند اما تغییراتی در سیاست های مالیات و دریافت قبوض خدمات و گمرک و درآمدهای مرزی و قیمت نفت رخ داده که باعث بهبود نسبی اوضاع شده و موجب افزایش درآمدهای غیر نفتی کشور می شود.

کوجر افزود که دولت برای سه ماه 12 هزار میلیارد دینار استقراض کرده که اگر قرار باشد به مدت یک سال تکرار شود 48 هزار میلیارد دینار می شود.

آمارهای رسمی صادرشده از ادارات عراق نشان دهنده افزایش 175 درصدی درآمدهای غیر نفتی عراق است.

«منار العبیدی»، کارشناس اقتصادی عراقی، تأکید می کند که هزینه های دولت در ماه اکتبر گذشته از 6 هزار میلیارد دینار بیشتر شده که بیشتر از میانگین هزینه های ماهانه در سال 2020 بوده است و هزینه های عملیاتی در مقایسه با میانگین سالانه نیز شاهد افزایش 3.45 درصدی و هزینه های مربوط به بیمه های اجتماعی شاهد افزایش 19 درصدی بوده است.

به گفته العبیدی درآمدهای دولت عراق نیز در به رغم کاهش 10 درصدی درآمدهای نفتی، شاهد افزایش 8 درصدی بوده است اما آنچه چشمگیر است افزایش 175 درصدی درآمدهای غیر نفتی عراق در مقایسه با میانگین ماهانه درآمدهای نفتی است که از میانگین 431 میلیارد دینار به یک هزار و 186 میلیارد دینار رسیده و درنتیجه مجموع کل درآمدهای نفتی و غیر نفتی عراق در ماه اکتبر 4.625 هزار میلیارد دینار بوده است.

او پیش بینی کرد که حجم کسری بودجه عراق در سال جاری به 29 هزار میلیارد دینار برسد چون دولت موظف است تا پایان سال 13 هزار میلیارد دینار بابت بدهی ها و مزایای شرکت های نفتی بپردازد.

منبع
یس عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا