خبر اولسیاسی

سفر پاپ به عراق حامل چه پیامی است؟

سفر پاپ به عراق اهمیت بسیاری برای مسیحیان دارد، اما اهمیت آن برای غیر مسیحیان عراق کمتر نیست.

میدل ایست نیوز: پس از اعلام رسمی ازجانب عراق، واتیکان نیز با صدور بیانیه ای رسمی اعلام کرد که پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان، در اولین سفر خارجی خود از اواخر 2019، در 5-8 مارس به عراق سفر خواهد کرد.

رادیوی رسمی واتیکان با اعلام این خبر گفت که این سفر 4 روزه خواهد بود و پس از 15 ماه تعلیق سفرهای پاپ به علت محدودیت های کرونا انجام می شود.

«برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، با انتشار توئیتی سفر پاپ را «سفر تاریخی» و «حامل پیام صلح برای عراق و منطقه» خواند.

روزنامه «الزمان»، چاپ بغداد، با انتشار گزارشی نوشت که سفر پاپ شامل شهر موصل خواهد شد.

این گزارش تأکید کرده که 5 سال است هیچ مقام خارجی به موصل نرفته است و افزوده که موصل و منطقه نینوا از سکونتگاه های اصلی مسیحیان عراق و بین النهرین بوده اما پس از حملات داعش بسیاری از آنها مجبور به ترک دیار تاریخی خود شدند.

«جورج منصور»، روزنامه نگار عراقی، هم با انتشار مقاله ای ابراز امیدواری کرد که سفر پاپ باعث تقویت بافت اجتماعی عراق شود و افق تازه ای در تثبیت اصل همزیستی مشترک و تسامح و کنار گذاشتن اختلاف و تفرقه و نزاع و مبارزه با تبعیض نژادی و دینی و مذهبی و فکری و سیاسی بگشاید و راه را برای مشارکت گسترده مسیحیان در روند سیاسی عراق باز کند.

او تأکید کرد که این سفر پشتگرمی بزرگی برای مسیحیان عراق خواهد بود و آنان را به تقویت ریشه های خود در سرزمینشان تشویق می کند.

«مینا العریبی»، تحلیلگر سیاسی، نیز تأکید کرد که سفر پاپ به عراق اهمیت بسیاری برای مسیحیان دارد، اما اهمیت آن برای غیر مسیحیان عراق کمتر نیست.

به نظر العریبی، «سفر پاپ به  سه لحاظ اهمیت نمادین دارد، نخست آنکه حمایتی آشکار از مسیحیان عراق و تأکیدی بر حضور پررنگ آنان در تاریخ و فرهنگ این کشور و لزوم ادامه یافتن این حضور است، به خصوص که شمار مسیحیان در عراق و کل جهان عرب هر ساله کمتر می شود؛ دوم اینکه این سفر نشان دهنده جایگاه و اهمیت منطقه ای و بین المللی عراق به رغم همه مشکلاتی است که این کشور با آنها مواجه است؛ سوم اینکه این سفر می تواند آغازگر مرحله ای مهم در مبارزه با افراط گرایی و بستن دهان خشونت طلبانی باشد که با تنوع جمیعتی عراق مشکل دارند».

روزنامه اماراتی «البیان» هم با انتشار بیانیه ای سفر پاپ فرانسیس به عراق را اولین سفر رهبر کاتولیک های جهان به عراق در طول تاریخ خواند و گفت که اهمیت این سفر به رنج ها و سختی هایی است که عراق در دهه های اخیر متحمل شد و پیروان هیچ دین و فرقه ای و هیچ قومیتی از آن مستثنی نبودند.

از سوی دیگر، برخی فعالان عراقی در شبکه های اجتماعی از اینکه پاپ از شهر نجف اشرف دیدار نمی کند ابراز نارضایتی کرده و خواستار دیدار پاپ با مرجعیت عالی شیعه در نجف اشرف شده اند.

پاپ قرار است در سفر چهار روزه خود از بغداد، منطقه اور، زادگاه حضرت ابراهیم (ع)، شهر اربیل، و نیز موصل و قرقوش در دشت نینوا دیدن کند.

منبع
BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا