اقتصادیخبر اولسرخط خبرها

عراق و چین به توافق «کم نظیر» نفتی نزدیک تر می شوند

یک منبع آگاه خبر داد که شرکت «چینخوا اویل» در میان شرکت های رقیب بیشترین بخت را برای نهایی کردن این قرارداد دارد.

میدل ایست نیوز: گزارش های مطبوعاتی خبر دادند که عراق و چین در حال رسیدن به توافقی چند میلیارد دلاری هستند که باعث می شود عراق برای خروج از بحران مالی خود به درآمدهای بسیار دست پیدا کند.

به گزارش «بلومبرگ»، وزارت نفت عراق با شرکت «چینخوا اویل» به توافق وام دربرابر نفت رسیده است که به معنای پیش خرید 5 ساله نفت خام از عراق است.

خبرگزاری «رویترز» نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که این شرکت چینی در میان شرکت های رقیب بیشترین بخت را برای نهایی کردن این قرارداد دارد.

این منبع امروز (چهارشنبه  9 دسامبر) به «رویترز» گفته که شرکت «چینخوا اویل» بهترین پیشنهاد را به شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) داده است.

«حسن ناظم»، سخنگوی دولت عراق، نیز شب گذشته تأکید کرد که چند شرکت نفتی جهانی و چند شرکت پالایش نفت از چین و هند و همچنین چند شرکت بازرگانی خارجی پیشنهادهایی در این باره داده اند که عراق در حال بررسی آنهاست.

عراق می کوشد که از این طریق کسری بودجه خود را که باعث مشکلات شدید اقتصادی برای این کشور شده جبران کند.

پیشنهاد شرکت سومو پیش فروش 130 هزار بشکه در روز به مدت یک سال با قیمت فعلی نفت در بازارهای جهانی است که براساس محاسبه های «بلومبرگ» به معنای درآمد 2 میلیارد دلاری برای عراق خواهد بود.

این قرارداد در قالب 5 ساله بسته می شود اما تصفیه آن به صورت سالانه خواهد بود.

بلومبرگ این قرارداد را «کم نظیر» خوانده چون هرگز سابقه نداشته که بغداد چنین قراردادی امضا کند، هرچند پیش از این اقلیم کردستان عراق قراردادی از این دست را امضا کرده بود.

موضوع دیگری که این قرارداد را بحث برانگیز کرده آن است که به خریدار اجازه می دهد که نفت خام خریداری شده از عراق را به هر جا که خواست منتقل کند، در حالی که معمولا قراردادهای نفتی به نحوی تنظیم می شود که مانع از فروش آن به طرف سومی توسط خریدار شود.

این قرارداد توجه بسیاری از بازرگانان نفتی جهان را به خود جلب کرده است و عراق اخیرا مهلت دریافت پیشنهادها ازجانب شرکت ها را تمدید کرد.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا