اجتماعیخبر اول

موصل؛ شهری جنگ‌زده روی اجساد قربانیان داعش

پس از گذشت سه سال از آزادسازی موصل از چنگال گروه تروریستی داعش، هنوز اجساد شناسایی نشده بسیاری در زیر آوار این شهر جنگ‌زده قرار دارد.

میدل ایست نیوز: پس از گذشت سه سال از آزادسازی شهر موصل در شمال عراق از چنگال گروه تروریستی داعش، هنوز اجساد شناسایی نشده بسیاری در زیر آوار این شهر جنگ‌زده قرار دارد.

در همین رابطه، یکی از بستگان افراد مفقود شده در گفت‌وگو با الحرة اظهار داشت: صدها خانواده‌ای که به همراه زنان و کودکان ناپدید شده‌اند؛ کجا هستند؟ دولت اصرار دارد اجساد همه کسانی که زیر آوار موصل قرار دارند، مربوط به تروریست‌هاست اما شهدای غیرنظامی از جمله پیکرهای زنان و کودکان بسیاری زیر خانه‌های ویران شده قرار دارد.

وی افزود: اکنون کند و کاوهای بسیاری در شهر در حال انجام است که به پیدا شدن اجساد تجزیه شده انجامیده است اما این اجساد بدون اینکه برای شناسایی به پزشکی قانونی یا مراکز دیگر منتقل یا دفن شود، به حال خود رها شده است.

10 هزار مفقودی در یک گور دسته‌جمعی

در همین رابطه، «زیاد السنجری»، مدیر مرکز تحقیقاتی «افاد» در گفت‌وگو با الحره تاکید کرد: استان موصل دربردارنده اجساد بسیاری در زیر آوارهاست، علاوه بر این 85 گور وجود دارد که تاکنون گشوده نشده است؛ بزرگترین آن در شهر الخسفه در 15 کیلومتری جنوب موصل قرار دارد که در آن بیش از 10 هزار نفر به دست عناصر خون‌خوار داعش به قتل رسانده شده‌اند.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های قانونی، هزار جسد در زیر آوار بخش قدیمی موصل قرار دارد که مشخص است مربوط به چه کسانی است، علاوه بر آن، اجساد بیش از 6 هزار نفر نامعلوم دیگر هم وجود دارد که به هنگام حملات داعش یا به موصل آواره شدند یا در درون این شهر گیر افتاده و مجالی برای فرار پیدا نکردند.

6150 جسد دارای هویت معلوم در موصل

السنجری در ادامه اظهار داشت که 6150 جسد معلوم الهویه از جمله مربوط به کودکان و زنان در موصل از زیر آوار بیرون کشیده است اما هنوز 5000 هزار جسد نامعلوم در نینوی وجود دارد که متعلق به غیرنظامیان و نیز عناصر گروه تروریستی داعش است.

وی افزود: صدها خانواده در زیر آوارهای شهر در زیر آتش سنگین داعش و نیز به هنگام بازپس‌گیری آن، مدفون شده است اما دولت عراق در آواربرداری از مناطق جنگ‌زده کوتاهی می‌کند و هنوز حجم وسیع قتل‌عام دسته‌جمعی داعش به روشنی مشخص نشده است.

السنجری گفت: دولت‌های مختلف عراق تاکنون به این بهانه که همه اجساد متعلق به عناصر گروه تروریستی داعش است، کار زیادی برای آوار بردای این مناطق انجام نداده است..

واهمه اهالی موصل

ناظران پرونده ویرانی و کشتار موصل اظهار داشتند که ساکنان بخش قدیمی موصل پس از بارش باران یا وزش باد از بوی نامطبوعی که از زیر آوارها و مناطق تخریب شده بلند می‌شود، رنج می برند، همه این رویدادها با بازتعریف جنایت‌های داعش، لرزه بر اندام اهالی و کودکان می اندازد.

در همین رابطه، «عزیر عادل»، فعال اجتماعی ساکن موصل ضمن درخواست از نیروهای امنیتی و عوامل شهرداری و دیگر ارگان‌های مربوطه برای بیرون کشیدن اجساد از زیر آوارها، نسبت به ابتلای اهالی موصل به بیماری‌های پوستی و روانی ابراز نگرانی کرد.

همچنین بخوانید:

جنایت‌های گروه تروریستی داعش در حق شیعیان عراق+تصاویر

 

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا