خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

تغییر رویه فلسطین در انتقاد از کشورهای عربی عادی کننده روابط با اسرائیل/ هرگونه واکنش ممنوع است

فلسطین برای حفظ روابط خود با عربستان و بقای رهبری فعلی، تصمیم به عدم اظهارنظر یا واکنش درباره عادی سازی کشورهای عربی با اسرائیل گرفته است.

میدل ایست نیوز: برخی منابع مطلع تاکید کردند که فلسطین تصمیم به امتناع از هرگونه انتقاد از کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط می کنند گرفته است و دستوراتی شفاهی و مکتوب از سوی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به سازمان آزادی بخش، جنبش فتح و وزارت خارجه فلسطین داده شده تا از هرگونه اظهارنظر یا انتقاد از کشورهای در رابطه با اسرائیل بپرهیزند.

در همین راستا رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، رسانه های رسمی فلسطین و وزارت خارجه، در راستای دستورالعمل جدیدی که به آنها داده شده بود هیچ انتقادی از اعلام عادی سازی روابط میان مراکش و اسرائیل نکردند.

این منابع به العربی الجدید گفتند که این دستورالعمل ها از دفتر «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رسانه های وابسته به آن که تحت نظارت «نبیل ابو ردینه»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و سخنگوی تشکیلات خودگردان است صادر شده به گونه ای که نه تنها مطبوعات و بیانیه ها را از اظهار نظر در این رابطه منع کرده بلکه مانع از هرگونه واکنش در شبکه های ارتباط جمعی نظیر توئیتر شده است.

یک مسئول در جنبش فتح که نخواست نامش فاش شود به العربی الجدید گفت: «دستورات جدیدی مبنی بر عدم واکنش و اظهار نظر درباره عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل و عدم انتقاد از هر کشور عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط می کند به دست ما رسید؛ ما هدف از این تصمیمات را نمی فهمیم و نمی دانیم بر چه اساسی اتخاذ شده اما به دست ما رسیده و ما آن را اجرا می کنیم.»

وی اشاره کرد که این دستورالعمل به همه ارگان های اصلی فلسطین از جمله کمیته اجرای سازمان آزادی بخش فلسطین، کمیته مرکزی جنبش فتح یا سفرای فلسطین ابلاغ شده است.

به نظر می رسد کسی از پشت پرده این تصمیمات خبر ندارد چرا که تصمیمات در فلسطین فعلا به رئیس تشکیلات خودگردان، «ماجد فرج»، رئیس دستگاه اطلاعات و «حسین الشیخ»، عضو کمیته مرکزی جنبش فتح خلاصه می شود اما سخنانی در پشت پرده درباره اصلاح روابط فلسطین با عربستان و عدم انتقاد از هر کشور عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط می کند در پاسخ به درخواست عربستان، جریان دارد.

منابع آگاه خبر دادند که یکی از محورهای سفر محمود عباس به اردن و مصر این بوده که از طریق عدم انتقاد از کشورهای عربی که با اسرائیل عادی سازی روابط می کنند، روابط میان کشورهای عربی را نزدیک تر کند و مصر نیز فاصله میان فلسطین و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان را از بین ببرد.

این منابع تاکید کردند که رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نمی خواهد مانند یاسر عرفات خواستگاه عربی خود را از دست بدهد.

بنابر اطلاعات وارده، تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست خود در 28 اکتبر تصمیماتی اتخاذ کرد که عدم مخالفت با عربستان و عدم انتقاد از کشورهای عربی که روابط خود را با اسرائیل عادی می کنند و روابط مستحکمی با عربستان دارند از جمله آن بود که به نظر می رسد این تصمیم برای حفظ رهبری فعلی فلسطین و عدم تغییر آن اتخاذ شده است.

گفتنی است در رابطه با عادی سازی روابط میان مراکش و اسرائیل، همه نهادهایی که دستورالعمل مذکور به دست آنها رسیده بود به اجرای آن پایبند بودند اما رسانه های رسمی فلسطین پا را فراتر گذاشته و حتی تماس تلفنی «محمد ششم»، پادشاه مراکش با محمود عباس را هم نادیده گرفتند.

این در حالیست که فلسطین پیش از این و در رابطه با عادی سازی روابط بین امارات و اسرائیل، آن را خیانت به قدس، مسجد الاقصی و قضیه فلسطین و خنجر از پشت اعلام کرده و در رابطه با اقدام سودان نیز فقط به محکوم کردن آن اکتفا کرده بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا