خبر اولسیاسی

تلاش‌های ترکیه برای تجدید دوستی با اسرائیل

روابط بین ترکیه و اسرائیل طی چند سال اخیر وخیم بوده اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ترکیه تمایل دارد دوستی خود با اسرائیل را از سر بگیرد.

میدل ایست نیوز: «تسفی برئیل»، نویسنده اسرائیلی در مطلبی در روزنامه «هاآرتص» از تمایل ترکیه برای آشتی با اسرائیل پس از سال ها روابط وخیم بین دو کشور خبر داد و درباره دلایل احتمالی که ترکیه را وادار به بهبود روابط خود با اسرائیل کرده سخن گفت.

وی احتمال داد که تمایل ترکیه برای آشتی با اسرائیل، با واکنش های آرامی از سوی اسرائیل رو به رو شود و دوستی میان ترکیه و اسرائیل را جدید و واقع بینانه توصیف کرد.

این نویسنده عنوان کرد شواهدی وجود دارد که نشان می دهد پس از عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی، ترکیه برای تجدید دوستی خود با اسرائیل تلاش می کند اما وی معتقد است که اسرائیل عجله ای برای آشتی با ترکیه ندارد.

وی افزود که سطح آمادگی اسرائیل برای فرستادن سفیر به آنکارا مشخص نیست و هیچ طرحی برای همکاری نظامی یا همکاری در سایر زمینه ها بین دو دولت وجود ندارد.

به گفته این نویسنده ترکیه اخیرا اشاره ها و پیام هایی ارسال کرده که باید به آن توجه شود و به زودی سفیر جدیدی به اسرائیل، دو سال پس از فراخواندن سفیر سابق خود، می فرستد.

در پی عادی سازی روابط امارات با اسرائیل، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه و وزارت خارجه این کشور امارات را به رفتار ریاکارانه در برابر فلسطینیان متهم و تهدید کردند که سفارت امارات در ترکیه را خواهند بست اما این وعده اجرایی نشد.

در تغییر رویکردی آشکار و یک روز پس از عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل، «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در واکنش به این اقدام مراکش گفت: هر کشوری حق دارد که با هر کشور دیگری که می خواهد رابطه برقرار کند.

وزیر امور خارجه ترکیه در تماس با همتای مراکشی خود اظهار داشت که این توافق نباید به قیمت آسیب به حقوق ملت فلسطین تمام شود.

برئیل اشاره کرد که ترکیه از طرحی که مجلس سنای امریکا اخیرا در خصوص مجازات ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس 400 روسیه تصویب کرده نگران است. به گفته وی اگر این طرح تبدیل به قانون شود هشداری برای ترکیه درباره آنچه که در دوره ریاست جمهوری جو بایدن در انتظارش است خواهد بود.

علت دیگر تمایل آنکارا برای بهبود روابط خود با اسرائیل، تلاش شرکت «یلدریم» ترکیه برای پیروزی در مناقصه ای برای پیشبرد امور بندر حیفاء در اسرائیل است که شرکت های خارجی دیگری از جمله یک شرکت اماراتی در آن با ترکیه رقابت می کنند. این نویسنده توضیح داد که مشخص نیست چه اندازه شرکت ترکیه می تواند پیروز این مناقصه باشد اما بهبود روابط با اسرائیل شرط اصلی برای به دست آوردن این فرصت هاست.

در گزارش منتشر شده در روزنامه هاآرتس اشاره شده که سلسله تحرکات مذکور و گزارش ها مبنی بر سفر رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه به اسرائیل در ماه نوامبر، به نظر آغازی برای دوستی جدید بین اسرائیل و ترکیه است که شاید زیبا نباشد اما واقع بینانه است.

ترکیه در سال 2018 سفیر اسرائیل در آنکارا در پی اعتراض به شهادت ده ها فلسطینی در درگیری ارتش اسرائیل با آنها در نواز غزه اخراج کرد و سرکنسولگر خود در قدس را نیز پیش از آن در سال 2016 فراخوانده بود.

ترکیه به صورت کامل روابط خود با اسرائیل را قطع نکرد اما رئیس جمهوری آن در مناسبات مختلف، انتقادات تندی از اسرائیل می کرد.

از طرفی دیگر «سیث فرانتزمن»، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در روزنامه «جرازلیم پست» نسبت به آشتی ترکیه با اسرائیل هشدار داد و آن را آشتی دروغین خواند که ترکیه از طریق آن در پی تخریب روابط خوب اسرائیل با یونان و امارات است.

به نظر وی ترکیه با این آشتی به هر آنچه می خواهد دست می یابد و روابط بین اسرائیل با یونان و قبرص به خصوص قرارداد خط لوله انتقال گاز که اسرائیل با این دو کشور امضا کرده است را از بین خواهد برد.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا