خبر اولسیاسی

«توافق محرمانه» برخی گروه های سیاسی عراق برای تعویق انتخابات پیش از موعد

تعدادی از سران چند تشکل سیاسی عصر جمعه گذشته در بغداد جلسه ای برگزار کرده و در آن درباره تعویق انتخابات تا پایان سال آینده میلادی توافق کرده اند.

میدل ایست نیوز: منابع عراقی از اتفاق نظر برخی تشکل های مهم پارلمان برای به تعویق انداختن موعد انتخابات عراق که قرار است در 6  ژوئن آینده برگزار شود خبر دادند.

دو نماینده مجلس که نخواسته اند نامشان فاش شود در اظهاراتی جداگانه به «العربی الجدید» گفته اند که چهار نیروی سیاسی عراقی به توافق اولیه برای تعویق انتخابات تا پایان سال 2021 یا اوایل سال 2022 رسیده اند و در این باره نامه ای نیز به نخست وزیر عراق فرستاده اند.

به گفته این نمایندگان، دولت بر اجرای انتخابات در موعد مقرر پافشاری می کند و در این باره مرجعیت عالی شیعه و سازمان ملل و اتحادیه اروپا و ایالات متحده نیز از موضع دولت حمایت می کنند.

یکی از این نمایندگان تأکید کرده که با توجه به تحولات جاری در اقلیم کردستان و افزایش نارضایتی ها از عملکرد دو حزب اصلی کرد، بعید نیست که حزب دموکرات و اتحادیه میهنی هم به دایره موافقان تعویق انتخابات بپیوندند.

همزمان «العربی الجدید» به اطلاعاتی دست یافته که نشان می دهد تعدادی از سران چند تشکل سیاسی شیعی عصر جمعه گذشته در بغداد جلسه ای برگزار کرده و در آن درباره تعویق انتخابات تا پایان سال آینده میلادی توافق کرده اند.

این اطلاعات نشان می دهد که اصلی ترین مدافعان این طرح ائتلاف دولت قانون (به ریاست «نوری المالکی»)، ائتلاف فتح (به ریاست «هادی العامری»)، صادقون (وابسته به عصائب اهل الحق)، جنبش عطاء (به ریاست «فالح الفیاض») و حزب فضیلت هستند.

«غضنفر البطیخ»، از سران فراکسیون فتح در مجلس عراق، با تأیید این اطلاعات تأکید کرد که انتخابات در موعد تعیین شده برگزار نخواهد شد و افزود که گرایش کلی نیروهای سیاسی به تعویق آن تا پایان 2021 است که در عمل به معنای برگزاری انتخابات در موعد معمول آن و منتفی شدن انتخابات پیش از موعد است.

البطیخ تأکید کرد که جلوگیری از تصویب قانون دادگاه فدرال هم کاملا عامدانه و با همین هدف انجام می شود و اکثر نیروهای سیاسی در این باره اتفاق نظر دارند.

او گفت که تصمیم گیری درباره اجرای انتخابات با دولت یا کمیساریای مستقل انتخابات نیست بلکه باید توافق سیاسی در این باره صورت گیرد به خصوص که انحلال پارلمان که شرط اجرای انتخابات است باید به رأی مجلس گذاشته شود.

این نماینده مجلس افزود که «دولت و کمیساریای مستقل انتخابات تضمینی درباره جلوگیری از تقلب در انتخابات نداده اند و  این موجب نگرانی تشکل های سیاسی از اجرای انتخابات شده است».

اما «رعد المکصوصی»، نماینده ائتلاف سائرون در مجلس عراق تأکید کرد که آنچه از آن به «دولت عمیق» یاد می شود نمی خواهد انتخابات در موعد تعیین شده برگزار شود و افزود که این دولت عمیق نگران از دست دادن قدرت خود درصورت اجرای انتخابات و تغییر صحنه سیاسی کشور است.

او گفت که گروه های وابسته به «دولت عمیق» برای تحقق هدفشان که منتفی کردن انتخابات است پیش از این در روند تصویب قانون حوزه های انتخاباتی سنگ اندازی کردند و چون شکست خوردند اکنون در حال مانع تراشی در مسیر تصویب قانون دادگاه فدرال هستند و افزود که «توافقاتی محرمانه میان برخی نیروهای سیاسی برای جلوگیری از اجرای انتخابات در موعد مقرر وجود دارد».

با وجود این، کمیساریای عالی مستقل انتخابات تأکید کرده که در صورت تحقق 5 شرط یعنی تصویب قانون انتخابات، تشکیل دادگاه فدرال، تأمین بودجه لازم، تعیین مدیر کمیساریا و کمک های نهادهای بین المللی آمادگی لازم برای اجرای انتخابات در موعد تعیین شده را خواهد داشت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا