اقتصادیخبر اولسیاسی

آیا طبقه متوسط در لبنان رو به نابودی است؟

رشد اقتصادی لبنان امسال به منفی 19.2 درصد می رسد که نشان دهنده افت شدید در مقایسه با رشد منفی 6.7 درصدی سال گذشته است.

میدل ایست نیوز:  با شدت گرفتن بحران اقتصادی و مالی لبنان که با کاهش شدید ارزش پول ملی دربرابر دلار و با بسته شدن بسیاری از دفاتر تجاری و کارگاه های صنعتی همراه است خطر از میان رفتن طبقه متوسط بر لبنان سایه انداخته است.

براساس آمارهای صندوق بین المللی پول، تولید ناخالص داخلی لبنان در سال 2019 به 53 میلیارد دلار رسیده بود که پیش بینی می شود در سال 2020 به رقم بی سابقه 18 میلیارد دلار برسد. قیمت دلار به 8100 لیره در بازار موازی رسیده است در حالی که در قیمت رسمی آن 1515 لیره است.

این وضعیت باعث افزایش بی سابقه آمار فقر در لبنان شده است. «عصام ابی علی»، مدیر برنامه بحران وزارت امور اجتماعی لبنان، تأکید می کند که نسبت فقر در لبنان به 60 درصد رسیده در حالی که نسبت فقر مطلق در این کشور 25 درصد است.

او افزود که این وزارتخانه در حال مذاکره با بانک جهانی برای دریافت وام 260 میلیون دلاری با هدف ایجاد شبکه حمایت اجتماعی است.

«پاتریک ماردینی»، رئیس پژوهشگاه مطالعات بازار لبنان، نیز معتقد است که رشد اقتصادی لبنان امسال به منفی 19.2 درصد می رسد که نشان دهنده افت شدید در مقایسه با رشد منفی 6.7 درصدی سال گذشته است.

به گفته ماردینی به علت کاهش 80 درصدی ارزش لیره آمار تورم کالاهای مصرفی به 356 درصد رسیده است.

او می افزاید که علت این وضعیت سیاست های بانک مرکزی در چاپ پول و افزایش نقدینگی است و تا وقتی این سیاست عوض نشود وضعیت فقر وخیم تر خواهد شد.

«محمد شمس الدین»، پژوهشگر در مرکز بین المللی اطلاعات (نهاد غیر دولتی) نیز تأکید می کند که حتی اگر آمار رسمی فقر 55 درصدی را بپذیریم معنای آن فقیر بودن 2.3 میلیون نفر از جمعیت لبنان است و می افزاید که این چیزی نیست که در یک سال و دو سال رخ داده باشد بلکه نتیجه تراکم سیاست های غلط از 2010 است.

او می گوید که در سال 2010 نسبت فقر در لبنان 25 درصد بود و اکنون به 55 درصد رسیده یعنی حجم طبقه متوسط از 70 درصد جمعیت به 40 درصد رسیده است.

شمس الدین می افزاید که 95 درصد مردم لبنان حقوقشان را به لیره دریافت می کنند و با کاهش ارزش دلار، این حقوق بسیار بی ارزش شده است به این معنا که حداقل حقوق از 450 دلار به 82 دلار رسیده است، و در عین حال لبنان کشوری است که اکثر کالاهایش را با واردات تأمین می کند و قیمت کالای وارداتی با دلار تعیین می شود.

وی تأکید می کند که در فاصله میان اکتبر 2019 تا اکتبر 2020 به علت شرایط اقتصادی کشور 80 هزار لبنانی بیکار شده اند.

بانک مرکزی لبنان در این مدت حجم بالایی از ارز خود را از دست داده است، اما براساس آمارهای شورای جهانی طلا 286.8 تُن طلا دارد.

این تصویر تاریک را «ژان ایو لودریان» در اظهاراتی که روز یکشنبه (13 دسامبر) داشت اینگونه توصیف کرد: «لبنان مثل کشتی تایتانیک است که دارد غرق می شود، لبنانی ها هنوز منکرند اما دارند غرق می شوند، حتی کسی موسیقی هم نمی نوازد».

اشاره او به غرق شدن کشتی مشهور تایتانیک در 1912 است که گفته می شود ارکستر موسیقی آن تا آخرین لحظه ای که کشتی روی آب بود به نواختن ادامه داد.

اظهارات لودریان نشان دهنده نگاه بدبینانه فرانسه به وضعیت لبنان آن هم کمتر از یک هفته پیش از سفر «امانوئل مکرون» به لبنان است.

این سومین سفر مکرون به لبنان از زمان انفجار بندر بیروت در اوت گذشته است که بیش از 200 کشته و ویرانی گسترده در پی داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا