اقتصادیخبر اول

رئیس بانک مرکزی عراق: افزایش عرضه دلار منجر به ثبات نرخ آن می‌شود

رئیس بانک مرکزی عراق به افزایش نرخ دلار واکنش نشان داد.رئیس بانک مرکزی عراق به افزایش نرخ دلار واکنش نشان داد

میدل ایست نیوز: «مصطفی غالب»، رئیس بانک مرکزی عراق به افزایش نرخ دلار واکنش نشان داد.

غالب در سخنانی با بیان اینکه فروش دلار به شرکت‌های صرافی افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: فراوانی دلار منجر به ثبات نرخ آن در بازار خواهد شد.

«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق هم پیشتر با بیان اینکه از سال 2003 میلادی با یک پایه‌گذاری اشتباه دست به گریبان هستیم که نظام سیاسی و اجتماعی را با فروپاشی کامل تهدید می‌کند، اظهار داشت: یا با فروپاشی نظام و ورود به آشوبی سخت رو به رو خواهیم شد یا باید به یک عملیات جراحی برای پیشبرد اصلاحات دست بزنیم.

نخست‌وزیر عراق با بیان اینکه عاقلانه نیست که تن به معادله پیشین فساد دهیم، گفت: یا باید دست به تصحیح اوضاع بزنیم یا به مردم ریشخند بزنیم.

الکاظمی افزود: ما برنامه اصلاحات را تدوین کردیم، همه کشورهای توسعه یافته جهان نظیر کره جنوبی، سنگاپور و امارات تصمیمات دشواری اتخاذ کردند و گام‌های جسورانه‌ای با روحیه فداکارانه برداشتند.

وی با اشاره به اینکه بحران سیاسی در عراق با سه مساله، قدرت، پول و فساد در ارتباط است، اظهار داشت: ما برای حل این بحران از خاستگاه اقتصادی با تصمیم شجاعانه برای هموارسازی موانع فساد و پول تلاش می کنیم.

الکاظمی با بیان اینکه من نخسین متضرر از بودجه آتی هستم و در معرض انتقادات بسیار قرار خواهم گرفت، گفت: می‌توانستم وارد انتخابات شوم و مردم را فریب دهم اما وجدانم اجازه چنین کاری را به من نمی دهد.

نخست وزیر عراق در پایان اظهار داشت: هیچکس اجازه ندارد در خصوص اصلاحات تردید داشته باشد، کسی که نگران جایگاهش است، جایی در هیات دولت ندارد، ما باید به مسئولیت خود در این باره عمل کنیم چرا که مساله‌ای تاریخی و حساس به شمار می‌رود.

«علی علاوی»، وزیر دارایی عراق پیشتر از وجود رویکرد رسمی برای افزایش نرخ دلار به 1450 دینار عراق خبر داده بود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا