خبر اولسیاسی

تلاش مصر، فلسطین و اردن برای ازسرگیری مذاکرات «جدی و اثرگذار» با اسرائیل

وزرای خارجه مصر و فسطین و اردن بر توافق برای «ادامه تلاش جهت آغاز تحرکات گسترده جهت ازسرگیری مذاکرات جدی و اثرگذار» میان فلسطین و اسرائیل تأکید کردند.

میدل ایست نیوز: وزرای خارجه مصر و فسطین و اردن در بیانیه مشترکی در قاهره بر توافق برای «ادامه تلاش جهت آغاز تحرکات گسترده جهت ازسرگیری مذاکرات «جدی و اثرگذار» برای پایان دادن به وقفه در روند صلح» میان فلسطین و اسرائیل تأکید کردند.

وزرای خارجه این سه کشور روز شنبه پس از دیداری در دفتر «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر، با انتشار بیانیه ای مشترک تأکید کردند که هدف از این دیدار هماهنگی مواضع و تبادل دیدگاه ها درباره تحولات منطقه و به خصوص مسئله فلسطین بوده است.

در این بیانیه آمده که راه های پیشبرد روند ازسرگیری مذاکرات براساس طرح صلح عربی و قطع نامه 2334 شورای امنیت از دیگر موضوعات بوده و سه کشور مذاکره را تنها راه تحقق صلح در منطقه می دانند.

آنان همچنین بر ضرورت واداشتن اسرائیل به نشست پشت میز مذاکرات برای رسیدن به راه حل نهایی براساس راه حل دو کشوری و برپایی کشور مستقل فلسطین در مرزهای 1967 با پایتختی قدس شرقی تأکید کرده اند.

وزرای خارجه این سه کشور همچنین بر تلاش جدی برای رسیدن به موضعی بین المللی دربرابر اقدامات نامشروع اسرائیل به خصوص شهرک سازی و مصادره اراضی فلسطینی و نقض قوانین بین المللی تأکید کرده اند.

آنان همچنین مسجد الاقصی و حرم قدسی شریف را با مساحت کاملش مکان عبادت مسلمانان دانسته وبر اهمیت وصایت خاندان هاشمی اردن بر این اماکن مقدس مسیحی و اسلامی در فلسطین تأکید کرده اند.

پیش از این رسانه ها خبر داده بودند که «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، در نظر دارد که برای احیای روند مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل تلاش کند.

براساس این گزارش ها، السیسی در راستای تلاش برای ارسال پالس های مثبت به دولت جدید امریکا درصدد برگزاری چنین نشستی برآمده است هرچند به گفته کارشناسان، مسائل داخلی اسرائیل تحقق چنین هدفی را دشوار می کند.

براساس این گزارش، السیسی می کوشد که از این راه هم توجه دولت جدید امریکا را جلب کند هم مصر را به عنوان کشوری مهم در خاورمیانه مطرح کند.

براساس این گزارش محمود عباس امیدوار است که برگزاری چنین نشستی مسئله فلسطین را از وضعیت محاق که در چهار دهه گذشته بدان دچار شده بود خارج کند.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا