خبر اولسیاسی

بایدن و بحران سوریه؛ 10 مساله اصلی در انتظار حمایت دولت جدید امریکا

انستیتو واشنگتن پیشنهاد می کند که دولت جدید امریکا آنچه را «صبر استراتژیک» توصیف کرده از خود نشان دهد.

میدل ایست نیوز: سیاست دولت جدید امریکا در قبال بحران سوریه نسبتا مبهم باقی مانده است و این در حالیست که سوریه در مقایسه با توقف برنامه هسته ای ایران، اولویت سیاست امریکا در خاورمیانه محسوب نمی شود.

انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک معتقد است که امریکا حجم زیادی از نفوذ خود در سوریه را به علت سیاست های دولت اوباما و ترامپ از دست داده است.

نیروهای امریکایی در اواخر سال گذشته هنگامی که با عملیات ترکیه در مرزهای سوریه در شمال شرق رو به رو شدند به صورت جزئی عقب نشینی کردند و این امر خطوط مقدم جبهه بین نیروهای روسیه، ترکیه و امریکا را از بین برد.

این انستیتو به تمجید جو بایدن از حضور کم نیروهای امریکایی در شمال شرق سوریه اشاره کرد که نشان می دهد امریکا می خواهد بخش کمی از نیروهای خود را برای حمایت از شرکای محلی خود نگه دارد.

انستیتو واشنگتن همچنین بیان کرد که قانون گذاران امریکایی هنگامی که سال گذشته قانون قیصر را وضع کردند، سازوکارهایی برای آن تعریف کردند تا تغییر آن توسط دولت های آتی سخت باشد از این رو احتمال دارد تحریم های اقتصادی علیه دولت سوریه ادامه داشته باشد.

این موسسه معتقد است که سیاست وضع موجود در سوریه علی رغم برخورداری واشنگتن از نفوذ بیشتر از آنچه تصور می کند ادامه خواهد یافت.

انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک پیشنهاد می کند که دولت جدید آنچه را «صبر استراتژیک» توصیف کرده است از خود نشان و متحدانش را در ده مساله اصلی مشارکت دهد.

اولین مورد از این موارد تعیین ضرب الاجل برای کمیته قانون اساسی است که هدف آن تهیه پیش نویس منشور جدید سوریه برای هموار کردن انتخابات با نظارت سازمان ملل در اجرای قطعنامه متوقف شده شورای امنیت سازمان ملل در سال 2015 است.

این انستیتو اشاره دارد که مساله دوم اصرار به سازمان ملل برای تهیه مکانیزم نظارتی قوی برای انتخابات 2021 سوریه، علاوه بر گزینه های امن و بی طرف برای مشارکت سوری های خارج از کشور، و مساله سوم تسریع در صلح بین کردها و مساله چهارم فشار بر ترکیه برای مهار عناصر جهادی است.

انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاور نزدیک مساله پنجم را مشارکت نیروهای دموکراتیک سوریه در عملیات سازمان ملل به عنوان بخشی از مخالفان سوریه دانست و اشاره کرد که مساله ششم بهبود فعالیت بشردوستانه و افزایش کمک ها و هفتم، بررسی پروژه های بهبود زودهنگام در مناطق تحت کنترل رژیم و تلاش برای ایجاد ثبات بیشتر در شمال کشور است.

این موسسه مساله هشتم، نهم و دهم در سوریه که امریکا باید از آن حمایت کند را تأکید مجدد بر شرایط بازسازی، تقویت همکاری علیه جنایتکاران جنگی و یادآوری اقدامات کوتاه مدت به سوريه که می تواند بن بست را بشکند، است.

منبع
الحرة

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا