اقتصادیخبر اول

شرکت راه آهن عراق از پروژه هایش برای سال 2021 خبر داد: خط آهن نجف به کربلا و فاو به بصره در رأس اولویت ها

مدیر کل شرکت راه آهن عراق پروژه های این شرکت در سال 2021 را که در بودجه عمومی کشور درج شده توضیح داد.

میدل ایست نیوز: مدیر کل شرکت راه آهن عراق پروژه های این شرکت در سال 2021 را که در بودجه عمومی کشور درج شده توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، «طالب الحسینی»، مدیر کل شرکت راه آهن عراق، تأکید کرد که «مصطفی  الکاظمی»، نخست وزیر عراق در سفر اخیر خود به ترکیه به طور خاص خواستار سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای در بخش راه آهن عراق شد.

او گفت که عراق پروژه های متعددی را در بخش راه آهن تعریف کرده که از همه مهم تر خط آهن فاو به بصره به طول 100 کیلومتر و از آنجا به بغداد و موصل و از موصل به ترکیه و اروپاست که پروژه ای راهبردی برای عراق است و درآمدهای بسیاری برای کشور فراهم می کند.

الحسینی همچنین تأکید کرد که خط آهن نجف اشرف ـ کربلا و خط آهن مسیب ـ کربلا ـ نجف اشرف ـ سماوه نیز به طول 250 کیلومتر از پروژه های مهمی است که در سال آینده میلادی برای سرمایه گذاری معرفی می شود.

او درباره خط آهن عراق به ترکیه گفت که یک خط آهن قدیمی و از کار افتاده وجود دارد که 83 کیلومتر آن از سوریه می گذرد، اما وزارت حمل و نقل در حال بررسی خط آهن مستقیمی است که از گذرگاه فیشخاپور و بدون عبور از سوریه بگذرد و ترکیه نیز در حال بررسی این موضوع است.

مدیر عامل شرکت راه آهن عراق افزود که عراق 2هزار کیلومتر خط آهن دارد که بخش اعظم آن به خصوص در مناطق شمالی و غربی به علت حملات داعش از کار افتاده و مخروبه است.

او درباره قطار موصل نیز تأکید کرد که حدود 300 کیلومتر از خط آهن منتهی به موصل بازسازی شده و تا دو ماه آینده قطار به موصل خواهد رسید.

روز دوشنبه نیز «ناصر بندر»، وزیر حمل و نقل عراق، از آغاز نوسازی و ساخت خط آهن بغداد ـ موصل با هدف اتصال آن به ترکیه خبر داد.

به گزارش «آناتولی»، بندر در یک مصاحبه تأکید کرد که اقدامات اولیه برای اجرای این پروژه آغاز شده و هدف از آن راه اندازی دوباره خط آهن بغداد ـ موصل و اتصال آن به ترکیه است.

او گفت که در این راستا برخی پل ها که توسط داعش تخریب شده بود بازسازی شده و این مسیر تا دو ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

وزیر حمل و نقل عراق گفت که پروژه کلان اصلی اتصال بندر بزرگ فاو به ترکیه است که عراق را به گذرگاه کالا از شرق آسیا به اروپا تبدیل می کند.

او تأکید کرد که عراق در حال بررسی قراردادهایی برای خرید واگن های قطار هم هست.

در ماه سپتامبر «نجم الجبوری»، استاندار نینوا، خبر داد که پروژه ساخت خط آهن از موصل به ترکیه طی چند روز آینده آغاز خواهد شد.

الجبوری تأکید کرد که گروه های تخصصی در همکاری با شرکت های مهندسی ترکیه ای طی چند روز آینده پروژه ساخت خط آهن میان موصل و ترکیه را آغاز خواهند کرد.

او گفت که موصل تبادل تجاری و اقتصادی گسترده ای با ترکیه دارد و این خط آهن می تواند به افزایش مبادلات تجاری و کاهش تشریفات اداری در مرزهای زمینی کمک خواهد کرد.

عراق خط آهن مشترک با همسایگان خود ندارد و مبادلات تجاری اش با کشورهای دیگر یا از طریق بنادر و یا از مسیر جاده ای است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا