خبر اولسرخط خبرهاسیاسی

شروط جدایی‌طلبان جنوب یمن برای بقای دولت جدید در عدن

شورای انتقالی جنوب یمن خطوط قرمز جدیدی برای بازگشت دولت جدید از ریاض به عدن و آغاز به کارش در این شهر تعیین کرد.

میدل ایست نیوز: شورای انتقالی جنوب یمن شرط‌های جدیدی برای بازگشت دولت جدید به عدن و آغاز به کارش بدون هیچگونه مداخله‌ای وضع کرد.

این هشدارهای «هانی بن بریک»، نائب رئیس سلفی شورای انتقالی جنوب با اقدام ائتلاف سعودی-اماراتی و مقامات محلی در عدن به عنوان پایتخت موقت یمن در تکمیل مقدمات استقبال از دولت ائتلافی جدید همزمان بوده است؛ دولتی که نیروهای جدایی‌طلب جنوب از مجموع 24 وزارتخانه، 5 وزیر در آن دارند.

در همین رابطه، منابع آگاه در دولت جدید یمن در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کردند: عربستان نیرو و تجهیزات نظامی مختلف را به سمت شهر صیره که در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری معاشیق در شهر کریتر قرار دارد را با هدف تامین امنیت مقر دولت جدید که فردا وارد عدن خواهد شد، گسیل کرده است.

منابع مذکور تصریح کردند: نیروهای سعودی و یمنی مسئولیت تامین امنیت منطقه حدفاصل میان مقر اقامت وزرا در کاخ ریاست جمهوری معاشیق تا مقر دبیرخانه هیات دولت در شهر خورمکسر را برعهده خواهند داشت، مکانی که انتظار می‌رود بعد از ورود دولت جدید به عدن، شاهد نشست‌های فشرده‌ای باشد.

در این میان، هنوز روشن نیست که «حسین الاغبری»، وزیر اداره محلی که عضو حزب وحدت ناصری است در عدن به همراه دولت جدید حضور خواهد داشت یا به تهدید خود در خروج از دولت جامه عمل خواهد پوشاند؛ این گروه پیشتر در اعتراض به برگزاری مراسم سوگند دولت جدید در ریاض به جای یمن اعتراض کرده بود و وزیر وابسته به خود را از حضور در این مراسم برحذر داشته بود.

در همین رابطه، «احمد لملس»، استاندار عدن تصریح کرد شورای استانداری عدن نشستی برای بررسی نحوه استقبال از دولت جدید به هنگام ورود به عدن برگزار کرده است و در این نشست موضوعات مختلف از جمله فهرست حاضران از مسئولان کشوری و لشکری، شخصیت‌های اجتماعی و رسانه‌ای و ترتیبات امنیتی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

در این میان، هانی بن بریک نائب رئیس سلفی شورای انتقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات قرار دارد، شروطی شبیه به خطوط قرمز این شورا برای تداوم حضور دولت جدید در عدن وضع کرد.

بن بریک خطاب به دولت تازه‌تاسیس یمن گفت:« دولت و وزرا باید قدردان فداکاری‌های مردم جنوب یمن باشند و به افکار آنها احترام بگذارند. دولت باید تمرکز خود را بر مسائل خدماتی و تلاش‌های نظامی برای مقابله با انصارالله معطوف کند اما سخن‌سرایی پیرامون واژه وحدت و بکارگیری آن در همه سخنرانی‌ها موجب تحریک مردم جنوب یمن می‌شود و کمکی به دستیابی به موفقیت نمی‌کند، ما امیدواریم که دولت به خردورزی و تمرکز به خدمات و مقابله با انصارالله اهتمام ورزد.»

این سخنان بن بریک نشان می‌دهد که دولت جدید یمن قدرت چندانی نخواهد داشت و قادر به برافراشتن پرچم یمن در مناسبات رسمی در عدن نخواهد بود و همچنان پرچم جدایی‌طلبان جنوب در خیابان‌ها و مقر نهادهای رسمی پابرجا باقی خواهد ماند.

کارشناسان امور سیاسی پیش از این تاکید کرده بودند که دولت جدید دارای اختبارات محدود جزئی خواهد بود و در سایه تداوم هیمنه نظامی و امنیتی شورای انتقالی جنوب بر عدن، خود را در حصار کاخ ریاست جمهوری معایشق خواهد یافت.

پیش از این، دولت جدید یمن در حضور «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهوری مستعفی این کشور در ریاض ادای سوگند کرده بود.

همچنین بخوانید:

4 چالش پیش روی دولت جدید یمنی عبد ربه منصور هادی

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا