اقتصادیسرخط خبرها

مذاکرات عراق و ترکیه درباره آب های مشترک در نیمه ژانویه برگزار می شود

وزیر منابع آبی عراق، خبر داد که این کشور با ترکیه توافق کرده که جلسه بررسی پیش نویس توافق آبی عراق و ترکیه در 15 ژانویه برگزار شود.

میدل ایست نیوز: «مهدی رشید الحمدانی»، وزیر منابع آبی عراق، خبر داد که این کشور با ترکیه توافق کرده که جلسه بررسی پیش نویس توافق آبی عراق و ترکیه در 15 ژانویه برگزار شود.

الحمدانی در دیدار با شبکه عراقی «المربد» تأکید کرد که پس از انتخاب وزیر منابع آبی عراق به عنوان نماینده ویژه دولت عراق برای مذاکره با نماینده رئیس جمهور ترکیه درباره اختلافات آبی و با توجه به اراده واقعی دو کشور برای حل این اختلافات مذاکرات مقدماتی در این باره آغاز شده است.

الحمدانی گفت که وزارت منابع آبی عراق پیش نویس پروتکلی را به ترکیه داده که دربر دارنده جدول حقوق آبی عراق از رود دجله بعد از اجرای پروژه سد الیسو است.

او افزود که عراق طی اقدامی که طی دهه ها سابقه نداشته پیش نویس توافق نامه ای را به ترکیه داده که شامل عدد و رقم های مربوط به سهمابه عراق از آب های مشترک است و در آن سهم عراق به صورت منصفانه و عادلانه تعیین شده است.

در سفر هفته گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر عراق به ترکیه، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه، تأکید کرد که مسئله آب های مشترک نباید موجب مشکلات میان دو کشور شود.

عراق و ترکیه نیز در مورد آبگیری سد الیسو که تأثیری شدید بر سهم عراق از رودخانه های فرات و دجله دارد اختلاف نظر دارند. دو کشور در این باره مذاکراتی را آغاز کردند که در ماه سپتامبر سال گذشته به صورت ناگهانی ازجانب ترکیه متوقف شد.

منبع
المربد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا