خبر اولسیاسی

لاوروف: همکاری نظامی روسیه با ترکیه با وجود تحریم ها ادامه خواهد داشت

وزرای امور خارجه ترکیه و روسیه در دیدار امروز خود در سوچی بر تداوم همکاری نظامی دو کشور با وجود تحریم ها تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: «سرگی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با «مولود چاوش اوغلو»، وزیر امور خارجه ترکیه در سوچی تاکید کرد که مسکو تمام توان خود را برای حل مسائل بشردوستانه در سوریه به کار می گیرد.

وی ضمن ابراز امیدواری از نشست آتی کمیته قانون اساسی سوریه، به بررسی اوضاع در لیبی و راه حل سیاسی بین همه طیف ها در این کشور و همچنین عادی سازی اوضاع با قبرس و مواضع اخیر اوکراین در برابر روسیه و برنامه های سال 2021 پرداخت.

وزیر امور خارجه روسیه ضمن استقبال از موضع آنکارا در حصوص حل درگیری ها در قره باغ و ایجاد مرکز مشترک نظارت بر آتش بس، به رایزنی درباره تلاش ها در جهت مبارزه با ویروس کرونا و اقدامات روسیه برای بازگرداندن شهروندان روسی از ترکیه پرداخت.

از سویی دیگر وزیر امور خارجه ترکیه گفت که گفت وگوی مهمی با همتای روسی خود داشت و در این گفت وگو دو طرف به بررسی مسائل مربوط به برنامه های دو جانبه و کمیته مشترک که به زودی نشستی خواهد داشت پرداختند.

اوغلو تاکید کرد که آنکارا به توافقات مشترک بیشتر با روسیه به ویژه در زمینه های انرژی و گاز امیدوار است.

وی اشاره کرد که همکاری ترکیه و روسیه در زمینه قره باغ، پرونده لیبی و شرق مدیترانه نتیجه می دهد و گفت که روابط ترکیه با روسیه استراتژیک است و جایگزینی برای روابط ترکیه با امریکا، ناتو یا هر طرف دیگری نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه ضمن اعلام مخالفت با منطق تحریم ها، تحریم های امریکا علیه ترکیه در پی خرید سامانه اس 400 روسیه را تعرض به حقوق حاکمیتی آنکارا دانست و گفت که همه می دانند ترکیه به علت تحریم ها از حق خود عقب نمی نشیند.

وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای روسی خود درباره تحریم ها علیه ایران نیز گفت: «ما مخالف تحریم‌ها علیه هر کشوری هستیم. باور داریم تحریم‌ها علیه ایران، غیرقانونی هستند و یک تصمیم سیاسی اشتباه بودند.»

از طرفی دیگر لاوروف نیز تاکید کرد که همکاری نظامی بین دو کشور با وجود تحریم ها ادامه خواهد داشت.

اوغلو نیز تاکید کرد که ترکیه هر آنچه در وسعش باشد برای دستیابی به راه حلی در سوریه به کار می گیرد و از انتقال سیاسی حمایت و از نشست های کمیته قانون اساسی استقبال می کند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا