خبر اولسیاسی

نگاهی به برجسته ترین شاهزادگان سعودی بازداشت شده در عربستان

شاهزادگان عربستانی به دلایل مختلف در زمان ولیعهدی محمد بن سلمان دستگیر شده اند و این گزارش به بررسی برجسته ترین شاهزادگان عربستانی می پردازد.

میدل ایست نیوز: مقامات عربستانی به دلایل مختلف بسیاری از شاهزادگان خانواده پادشاهی در عربستان و در رأس آن «محمد بن نایف»، وزیر سابق کشور را دستگیر کرده اند.

با نزدیک شدن به پایان سال 2020، اخباری مبنی بر دستگیری چند تن دیگر از شاهزادگان و در رأس آن «احمد بن عبدالعزیز»، برادر پادشاه عربستان به گوش می رسد اما دستگیری وی هنوز تایید نشده است.

پایگاه خبری «عربی 21» در گزارشی به برجسته ترین شاهزادگانی که در عربستان بازداشت شده اند پرداخته است.

محمد بن نایف

منابع مختلف از جمله دیده بان حقوق بشر تاکید کرده اند که ولیعهد سابق عربستان از ماه مارس در بازداشت به سر می برد.

این سازمان توضیح داد که نگرانی هایی نسبت به وضعیت سلامت محمد بن نایف وجود دارد، مکان بازداشت وی نامشخص است و از زمان دستگیری اجازه دیدار وی با پزشک اختصاصی اش داده نشده است.

در 5 دسامبر 2020 نیز روزنامه گاردیان در گزارشی مطرح کرد که ولیعهد سابق عربستان پس از فیلمی مبنی بر دست داشتن وی در توطئه ای علیه نظام عربستان که در یوتیوب منتشر شد با خطراتی مواجه می شود.

مخالفان سعودی و رسانه های غربی معتقدند که نام بن نایف پس از بر سر کار آمدن «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب امریکا و با توجه به رابطه محمد بن نایف و باراک اوباما دوباره بر سر زبان ها بیاید.

بسمة بنت سعود

دفتر بسمة بنت سعود بن عبدالعزیز اعلام کرد که وی و یکی از دخترانش از 28 فوریه 2019 بدون هیچ اتهامی در زندان الحائر ریاض بازداشت هستند.

دفتر این شاهزاده سعودی گفت که آخرین ارتباط با وی در ماه آوریل برقرار شده و تاکنون اطلاعاتی درباره وضعیت سلامتی و وضعیت حقوقی وی دریافت نشده است.

بسمة به مقاله های خود درباره لزوم بهبود وضعیت زنان در عربستان، اصلاحات سیاسی، علاوه بر انتقاد مستقیم از نقش عربستان در یمن معروف است.

نزدیکان به این شاهزاده عربستانی عنوان کردند که از وضعیت وی و اینکه فوت کرده یا در قید حیات است خبری در دست ندارند.

فرزندان ملک عبدالله (پادشاه پیشین)

فرزندان عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه پیشین عربستان در زمان پادشاهی ملک سلمان بیشترین زیان را در نتیجه اقدامات پادشاه و ولیعهد فعلی عربستان و در رأس آنها متعب بن عبدالله که وزیر گارد ملی عربستان بود دیده اند.

متعب بن عبدالله به اتهام فساد در هتل ریتز دستگیر شد اما تنها خود نبود که از میان فرزندان ملک عبدالله دستگیر می شد بلکه مقامات عربستان دو برادر وی، ترکی و فیصل را نیز دستگیر کردند و اخباری مبنی بر دستگیری مشعل بن عبدالله نیز وجود دارد.

در میان فرزندان عبدالله، ترکی بن عبدالله بیشترین زیان را متحمل شده چرا که از سال 2017 تاکنون به اتهام فساد دستگیر شده است.

دستگیری ترکی بن عبدالله با مسائل مبهمی از جمله فوت «علی القحطانی»، مدیر دفتر او در زندان همراه بود.

دیده بان حقوق بشر فاش کرد که فیصل از دیگر فرزندان عبدالله در 27 مارس 2020 توسط دستگاه های امنیتی دستگیر شده است.

مشعل بن عبدالله که پیشتر امیر منطقه مکه بود نیز از دیگر فرزندان پادشاه پیشین عربستان است که مشخص نیست دستگیر شده است یا نه.

سعود بن سیف النصر

وی نوه سعود بن عبدالعزیز و یکی از شاهزادگانی است که به شیوه ای مبهم در اروپا ربوده شد و این اقدام در حالی صورت می گیرد که وی انتقادهایی شدیدی از اوضاع داخلی عربستان داشت.

این شاهزاده در اواخر پادشاه ملک عبدالله توئیت های تندی علیه فساد در عربستان و خاندان پادشاهی و دیوان پادشاهی عربستان منتشر کرد.

پس از ولیعهدی محمد بن سلمان نیز وی به تندی به علیه ولیعهد جدید تاخت و در سال 2015 پس از آنکه توئیتی هایی درباره کودتای داخلی در عربستان منتشر کرد ناگهان ناپدید شد.

«خالد بن فرحان آل سعود»، یکی از شاهزادگان مخالف عربستان درباره سعود بن سیف النصر می گوید که سرویس اطلاعاتی عربستان وی را از طریق آوردن از میلان به رم و سپس به ریاض ربود.

سلطان بن ترکی الثانی

این شاهزاده از افراد بحث برانگیز است که اطلاعات عربستان دو بار وی را از اروپا ربودند یک بار در دوره پادشاهی فهد بن عبدالعزیز و بار دیگر در دوره پادشاهی سلمان بن عبدالعزیز.

وی خواستار اصلاحات سیاسی و اقتصادی فراگیر شده بود و سرویس اطلاعاتی عربستان در پی این درخواست وی را در سال 2004 از سوئیس به ریاض منتقل کرد.

در سال 2010 نیز مقامات سعودی به وی اجازه رفتن به امریکا برای درمان را دادند اما وی از آنها به اتهام شکنجه وی شکایت کرد.

وی تا 2016 در خارج از کشور زندگی کرد اما بار دیگر در پاریس فریب خورد و هنگامی که قصد داشت به قاهره برای دیدن پدر خود سفر کند هواپیما در ریاض به زمین نشست و وی را دستگیر کردند.

ترکی بن بندر بن محمد

وی نوه عبدالعزیز موسس نظام عربستان از سمت مادر خود است که به عنوان افسر در وزارت کشور فعالیت می کرد و در سال 2012 به پاریس رفت.

این شاهزاده که اختلافاتی بر سر ارث با سلمان بن عبدالعزیز دایی خود داشت، فیلم هایی درباره انتقاد از حاکمان عربستان منتشر کرد.

در نوامبر 2015 مقامات مراکش این شاهزاده را به دستور عربستان دستگیر کرده و تحویل ریاض دادند.

حساب های در توئیتی خبرهایی از مرگ ترکی بن بندر درون زندان منتشر کردند اما این اخبار به صورت رسمی تایید نشد.

شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز و پدرش

دستگیری سلمان بن عبدالعزیز و پدرش عبدالعزیز بن سلمان بن سلمان بن محمد آل سعود از مبهم ترین دستگیری ها محسوب می شود چرا که این دو منصبی رسمی نداشته و مخالفتی علنی با نظام عربستان نکرده اند.

در ژانویه 2018 مقامات عربستان شاهزاده سلمان که به «غزالان» معروف است را به همراه پدر و جمعی از نوادگان ملک سعود دستگیر کردند.

پس از هفته ها همه بازداشت شدگان به جز سلمان بن عبدالعزیز و پدرش آزاد شدند.

منبع
عربی 21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا