خبر اولسیاسی

«برهم صالح»: ملت عراق نباید تاوان منازعات سیاسی و فساد را بدهد

رئیس جمهوری عراق تصریح کرد نباید شهروند عراقی تاوان منازعات، ناکامی‌های سیاسی و فساد را بر دوش بگیرد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهوری عراق تصریح کرد نباید شهروند عراقی تاوان منازعات، ناکامی‌های سیاسی و فساد را بر دوش بگیرد.

برهم صالح در یادداشتی برای روزنامه الصباح عراق نوشت: با فرا رسیدن سال نو میلادی آرزو می‌کنیم سال آتی سال همراه با آرامش و رفاه باشد و در آن ضمن پایان یافتن اپیدمی کرونا، بر دشواری‌ها و چالش‌های امنیتی و اقتصادی که همچنان عراق و همه منطقه با آن دست به گریبان هستند، فائق آییم.

وی افزود: در حالی با سال 2020 را که سرشار از درد و رنج‌ها و بحران‌ها بود، خداحافظی می‌کنیم که در این سال شاهد چالش‌های استثنائی اعم از کرونا و بحران‌های امنیتی و اقتصادی و سیاسی بودیم که نزدیک بود کشور را به سمت پرتگاهی خطرناک سوق دهد.

رئیس جمهوری عراق گفت: بحران‌های پی در پی و چالش‌ها موید آن است که ساختار کنونی و نحوه کشورداری با کاستی‌ها و اختلال‌های ساختاری رو به رو است و مسئولیت تاریخی و ملی ایجاب می‌کند که برای پایان دادن به این بحران‌ها تلاش جدی کنیم، این امر مستلزم آن است که اذعان کنیم ساختار سیاسی که پس از 2003 میلادی پایه‌گذاری شده است در معرض شکاف‌های عمیقی قرار گرفته است و نمیتواند به شهروندی که از مهم‌ترین حقوق مشروع خود محروم است، خدمت‌رسانی کند لذا ما نیاز مبرمی به قرارداد سیاسی جدیدی داریم که منجر به تشکیل کشوری توانمند، مقتدر و دارای حاکمیت کامل شود.

برهم صالح گفت: نباید شهروند عراقی تاوان منازعات و ناکامی‌های سیاسی و فساد را تا حد به بازی گرفته شدن رزق و روزی‌اش متحمل شود، این امر مستلزم بازبینی‌ها و تصمیمات اصلاحی جدید و صریحی است که برپایه عدم درگیر کردن شهروندان در منازعات سیاسی استوار است چرا که نباید روزی شهروندان و حقوق کارمندان در عراق از جمله کارمندان اقلیم کردستان به منازعات سیاسی و آفت فساد گره بخورد.

برهم صالح ضمن تاکید بر اعمال قانون و نهادینه‌سازی مرجعیت و حاکمیت دولت و انحصار سلاح به دست آن، اظهار داشت: در سال جدید رویدادهای سرنوشت‌سازی پیش روی ماست که از رهگذر برگزاری انتخابات پیش از موعد، عادلانه و سالم که حق انتخاب رای‌دهنده عراقی را به دور از تقلب، دستکاری و فشار و سرقت آرا تضمین کند، گام در تکمیل مسیر اصلاحات خواهیم نهاد تا عراق مکانی برای افراط‌گرایان، مفسدان و قانون‌شکنان در آن نباشد.

وی اظهار داشت: مردم عراقی‌ شایسته وضعیتی بهتر از این در کشوری هستند که از منابع بسیار و موقعیت ژئوپولوتیکی برخوردار است، عراق باید نقطه التقای منافع منطقه‌ای و بین‌المللی و محل تماس و توازن میان مردم و کشورها باشد و این امر تنها در سایه دوری عراق از سیاست محوربندی‌ها و جبهه‌گیری‌های بین‌المللی تحقق خواهد یافت و این که عراق نقشی فعال در برقراری صلح و امنیت در منطقه ایفا کند.

رئیس جمهوری عراق در پایان ضمن تشکر از کادر پزشکی و نیروهای امنیتی، ابراز امیدواری کرد که سال آتی سالی پر از موفقیت و همراه با تحقق آمال ملت در داشتن زندگی آزاد و عزتمندانه باشد.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا