خبر اولسیاسی

داعش در سال 2020؛ فعالیت مجدد در سوریه و شکست در عراق

سال 2020 را باید سال فعالیت مجدد گروه تروریستی داعش در صحرای سوریه و شکست آن در عراق دانست.

میدل ایست نیوز: اگر سال 2019، سال اعلام نابودی گروه تروریستی داعش در سوریه پس از ویران شدن آخرین پناهگاهش در شهر الباغوز در شرق سوریه باشد، سال 2020 را باید سال بازگشت فعالیت این تشکیلات تروریستی و هسته های متفرقه اش در صحرای سوریه که به میدانی گسترده برای تحرکات آنها تبدیل شده است، دانست.

داعش در صحرای سوریه حملاتی علیه نظام سوریه و متحدانش انجام می داد علاوه بر اینکه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) و مخالفان دولت سوریه نیز از این حملات بی نصیب نبودند.

اما در آن طرف مرزهای سوریه یعنی عراق وضعیت فرق می کند چرا که نیروهای عراقی با پوشش هوایی ائتلاف بین المللی و همکاری مردم در پیگرد هسته های داعش و منهدم کردن اکثر آنها با استفاده از طرح های جدید به دور از حملات نظامی گسترده موفق بودند.

فعالیت در سوریه

دیده بان حقوق بشر سوریه اخیرا آماری درباره فعالیت داعش در سوریه طی سال 2020 منتشر کرد که شمار کشته ها و افرادی که به دست داعش کشته شدند را نشان می دهد.

به گفته این سازمان داعش در 4 هزار کیلومتر مربع از سوریه از منطقه جبل ابو رجمین در شمال شرق تدمر تا صحرای دیرالزور و حومه غربی آن، علاوه بر صحرای السخنه و در شمال در مرزهای استان السویداء حضور دارد و اکثریت حملات آنها نیز متمرکز بر حومه های حلب، حماه و رقه است.

بنابر آمار منتشر شده از سوی این سازمان، داعش در سال 2020 نزدیک به 780 نفر از نیروهای نظام سوریه و متحدان آن را در عملیات تروریستی کشته است و این در حالیست که 507 نفر از عناصر داعش نیز در حملات هوایی متحدان سوریه کشته شده اند.

به آمار اعلام شده باید 37 مورد دیگر از نیروهای دولت سوریه را که چهارشنبه در حمله داعش به اتوبوسی در استان دیرالزور جان باختند اضافه کرد.

دیده بان حقوق بشر در ادامه به عملیات داعش در مناطق تحت کنترل قسد اشاره کرد و گفت که داعش بیش از 480 عملیات در این مناطق انجام داده که موجب کشته شدن 208 نفر از جمله غیرنظامیان و کودکان شده است.

داعش در سال های 2014 و 2015 نیمی از مساحت سوریه را اشغال کرد؛ کنترل داعش بر مناطقی از حلب، رقه، دیرالزور و الحسکة و نیمی از صحرای سوریه در نهایت به دمشق نیز رسید به صورتی که برخی از مناطق جنوبی آن را تحت کنترل خود در آوردند، اما در سال 2017 خسارت های فراوانی متحمل شد و ائتلاف بین المللی در سال 2019 شکست آن را اعلام کرد، اما داعش در سال 2020 مجددا فعالیت خود در سوریه را از سرگرفت.

دلایل بازگشت

«عرابی عبدالحی عرابی»، پژوهشگر امور گروه های اسلامی در گفت وگویی با العربی الجدید به بررسی برخی از دلایل بازگشت داعش به سوریه پرداخت. وی گفت که حضور داعش در مناطق غیرمسکونی، سازگار شدن با صحرای سوریه و توانایی آن در انطباق با تحولات جدید از دلایلی بازگشت داعش به سوریه است. عرابی در ادامه اظهار داشت که داعش از انتشار ویروس کرونا به افزایش عملیات خود در سوریه و عراق استفاده کرد و هنگامی که سردار قاسم سلیمانی به شهادت رسید نیز از برخی از تغییرات حاصله در شرق سوریه برای انجام عملیات بهره برد.

این محقق با اشاره به اینکه نظام سوریه توانایی مقابله با داعش را ندارد گفت که داعش از ضعف نیروهای دولت سوریه در شرق رود فرات برای عملیات خود استفاده می کند.

موفقیت عراق

برخلاف فعالیت فزاینده داعش در سوریه، نیروهای نظامی و امنیتی عراق با پوشش هوایی ائتلاف بین المللی، موفقیت های آشکاری در پیگرد عناصر داعش و شکست آنها به دست آورد.

مقامات عراق در بغداد می گویند که نیروهای ارتش و دستگاه مبارزه با تروریسم در فصل آخر سال 2020 توانستند 8 هسته بزرگ داعش را منهدم کرده و شماری از رهبران آن را در درگیری های مسلحانه، کمین یا حملات به هلاکت برسانند.

یک ژنرال عراقی بلند پایه در بغداد که نخواست نامش فاش شود به العربی الجدید گفت که کار برای پیگرد داعش در ماه های اخیر همزمان با افزایش پشتیبانی هوایی از سوی ائتلاف بین المللی شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای بود.

وی اشاره کرد که زمان انجام عملیات نظامی گسترده با حضور نیروهای بسیار و هزینه های هنگفت به پایان رسیده و اکنون از شیوه غافلگیری و جمع آوری اطلاعات، پیگرد عناصر مظنون و رصد هوایی از طریق پهپاد ها استفاده می شود.

در همین راستا سرهنگ «احمد اللامی»، فرماندهی نیروهای لشکر اول ارتش عراق در غرب الانبار تصریح کرد که پرونده داعش بسته شده و امکان ندارد که بازگردد.

وی در گفت وگویی با العربی الجدید افزود که اکنون ارتش عراق برای پیگرد عناصر باقی مانده داعش که سعی می کنند بمبی در مناطق مختلف منفجر کنند، اقدام می کند.

به گفته وی نیروهای امنیتی و نظامی عراق اکثر عاملان عملیات تروریستی در عراق پس از چند روز دستگیر یا کشته شده اند.

وی با اشاره به سوء استفاده داعش از شرایط در شمال و شمال شرق سوریه، خطر اول و آخر داعش برای عراق را مرزها عنوان و اشاره کرد که «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق منابع مالی برای تامین امنیت مرزها از طریق حفر خندق، دوربین های نظارتی و ایجاد دیده بانی را افزایش داده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا