سرخط خبرهاسیاسی

شکایت قطر از بحرین در شورای امنیت

قطر تنها چند روز مانده به اجلاس سران شورای همکاری از بحرین برای نقض حریم آبی خود شکایت کرد.

میدل ایست نیوز: قطر در شورای امنیت سازمان ملل از بحرین برای نقض حریم آبی خود توسط قایق های نظامی آن در 25 نوامبر 2020 شکایت کرد و خواستار پایان دادن به تجاوزات مغرضانه بحرین شد.

«علیاء أحمد بن سیف آل ثانی»، نماینده دائم قطر در سازمان ملل در پیامی به «جری ماتجیلا»، سفیر آفریقای جنوبی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، علیه بحرین به دلیل نقض حریم دریایی و آبی کشورش توسط قایق‌های نظامی منامه در 25 نوامبر شکایت، و اعمال مخاطره آمیز و غیرقانونی بحرین را محکوم کرد.

وی گفت که ورود قایق‌های نظامی بحرین به آب‌های منطقه‌ای قطر بدون کسب مجوز و به صورت غیر قانونی، نقض حاکمیت قطر به شمار می‌رود و به منزله تهدید امنیت آن است.

نماینده دائم قطر در سازمان ملل این اقدام بحرین به همراه نقض حریم هوایی خود در 9 دسامبر توسط جنگنده های بحرینی را موجب افزایش شدت تنش ها و دلیلی بر بی توجهی بحرین به تعهدات بین المللی خود و تلاش برای ایجاد حوادث ساختگی دانست که بی ثباتی و افزایش تنش در منطقه و تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی را به همراه دارد.

قطر در پایان نامه بر اهتمام خود برای تقویت روابط خوب همجواری و اعمال سیاست خویشتن داری در قبال این اقدامات غیرمسئولانه، تحریک آمیز و مکرر که در معرض آنها قرار گرفته است تأکید و اعلام کرد که حق حاکمیتی قانونی خود را برای اتخاذ کلیه اقدامات قانونی لازم برای دفاع از مرزها، حریم هوایی و امنیت خود طبق قوانین و مقررات بین المللی ملی محفوظ می دارد.

قطر در حالی از بحرین شکایت کرده است که قرار است چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری پنجم ژانویه  در عربستان برگزار شود.

پیش از این نیز قطر در 24 دسامبر در شورای امنیت سازمان ملل در خصوص نقض حریم هوایی خود توسط 4 جنگنده بحرینی شکایت کرد.

منبع
روسیا الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا