اقتصادیخبر اولسیاسی

درخواست سازمان ملل برای توقف تحریم های امریکا علیه سوریه/ فرصتی برای کمک به حل بحران این کشور

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از ایالات متحده خواست که تحریم های یکجانبه علیه سوریه را که مانع از بازسازی زیرساخت های مدنی سوریه می شود متوقف کند.

میدل ایست نیوز: در 9 دسامبر گذشته «جوئل ریبورن»، نماینده امریکا در پرونده سوریه، اعلام کرد که کشورش به اجرای «قانون قیصر»  ادامه خواهد داد و آن را شامل غیر سوریه ای ها هم خواهد ساخت. اما در اقدامی غافلگیرکننده سازمان ملل متحد خواستار توقف این تحریم ها شد.

«الینا دوهان»، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، از ایالات متحده خواست که تحریم های یکجانبه علیه سوریه را که مانع از بازسازی زیرساخت های مدنی سوریه می شود متوقف کند.

دوهان گفت که این تحریم ها چنان گسترده است که هرگونه اقدام خارجی برای کمک به بازسازی سوریه و حتی کارکنان شرکت ها و نهادهای حقوق بشری خارجی را شامل می شود.

ریبون در واکنش به این اظهارات از این درخواست انتقاد کرد و آن را «اشتباه و گمراه کننده» خواند.

نگرانی سازمان ملل نتیجه وضعیت دشوار انسانی  در سوریه به خصوص در سایه شیوع ویروس کروناست.

دوهان در ادامه اظهارات خود تأکید کرد که ایالات متحده با تصویب این تحریم ها در پی آسیب زدن به ملت سوریه نبود اما در مقام عمل می بینیم که این تحریم ها بحران انسانی در سوریه را تشدید و مردم سوریه را از امکان بازسازی زیرساخت های کشورشان محروم می کند.

او افزود که این تحریم ها موجب ویرانی اقتصاد سوریه شده و تحریم بانک مرکزی به روشنی مانعی نالازم دربرابر تعاملات مالی بشردوستانه خارجی با سوریه شده است.

این اظهارات اولین واکنش رسمی به تحریم های سرسختانه امریکا و نیز تحریم های اروپا علیه سوریه از سال 2011 است.

این در حالی است که 90 درصد جمعیت سوریه زیر خط فقر به سر می برند.

در سپتامبر گذشته سازمان بهداشت جهانی نسبت به بحران غذایی بی سابقه در سوریه هشدار داد.

امریکا در ژوئن 2020 اجرای این قانون را آغاز کرد.

از سوی دیگر، دمشق نیز در واکنش به اظهارات نماینده سازمان ملل تأکید کرد که تحریم های امریکا علیه سوریه درحد جنایت علیه بشریت است و افزود که برپایه این اظهارات می توان علیه امریکا تشکیل پرونده داد.

ناظران تأکید می کنند که اظهارات نماینده سازمان ملل فرصتی مناسب است تا بشود رأی دیگر طرف های مخالف تحریم را جمع کرد و در محافل  بین المللی وارد عمل شد.

به گفته ناظران با برسر کار آمدن دولت جدید در امریکا، روسیه می تواند در این عرصه میدان دار شود و برای رفع این تحریم ها تلاش کند و این موضوع را در چارچوب راه حل بحران سوریه که همه به دنبال آن هستند قرار دهد.

بیشتر بخوانید:

«قانون قیصر» چیست و چه گروه هایی در آن هدف قرار گرفته اند؟

منبع
ایندیپندنت

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا