خبر اولسیاسی

منابع امریکایی: توافق عربستان و قطر روز یکشنبه در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته بود

رسانه های امریکایی خبر داد که توافق عربستان و متحدانش با قطر روز یکشنبه به علت یک سوءتفاهم در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته بود.

میدل ایست نیوز: رسانه های امریکایی خبر دادند که توافق عربستان و متحدانش با قطر روز یکشنبه به علت یک سوءتفاهم در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته بود.

پایگاه امریکایی «اکسیوس» به نقل از منابع آگاه خبر داد که قرار بود «جارد کوشنر» روز یکشنبه سفر خود به منطقه را آغاز کند اما در آخرین لحظات این سفر به تعویق افتاد و کوشنر و تیم او مذاکرات فشرده ای با عربستان و قطر برای رسیدن به راه حل انجام دادند.

پایگاه «بلومبرگ» نیز به نقل از منابع مطلع خبر مشابهی را منتشر و تأکید کرد که با مذاکرات مقامات امریکایی اختلافات حل شده است.

در این راستا «وال استریت جورنال» به نقل از مقامات امریکایی خبر داد که کوشنر امروز (سه شنبه 5 ژانویه) در جلسه امضای توافقات میان قطر با عربستان و امارات و مصر و بحرین شرکت خواهد کرد.

این نشریه به نقل از یک مقام بلندپایه در دولت ترامپ گفته که امضای این توافق نامه به معنای آن نیست که قطر و این کشورها دوستان صمیمی شوند بلکه فقط در این حد است که کمک می کند بتوانند با یکدیگر همکاری کنند.

مقامات امریکایی و عربستانی به «وال استریت جورنال» گفته اند که این توافق حکم حد وسطی را دارد که به موجب آن هواپیماهای قطری می توانند در آسمان این کشورها پرواز کنند و در عوض خطوط هوایی قطر شکایت های خود به دادگاه های بین المللی از این کشورها منتفی می کند.

در ژوئیه گذشته خطوط هوایی قطر اعلام کرد که در شکایت رسمی به چهار دستگاه بین المللی 5 میلیارد دلار از این کشورها بابت خسارت تحریم های یکجانبه طلب کرده است.

«واشنگتن پست» نیز به نقل از منبعی آگاه از سیر مذاکرات، گفت که کشورهای عربی از مطالبات 13 گانه خود از قطر کوتاه آمده اند.

این منبع تأکید کرده که امارات در برابر بهبود روابط با قطر مقاومت کرده اما عربستان «خواستار پایان قطعی روابط با فرارسیدن دولت بایدن بوده است».

یک مقام دیگر نیز به این نشریه گفته که این توافق نامه ایده آل نیست اما پایان این بحران منافعی بیشتری برای همه کشورها خواهد داشت.

یک دیپلمات در کشورهای عضو شورای همکاری نیز به «اکسیوس» گفته که این توافق گامی در مسیر صحیح است اما نقطه پایانی بر اختلافات نیست.

او افزوده که ریشه های بحران که به موضوع حمایت قطر از اخوان المسلمین و روابط نزدیکش با ایران و ترکیه مربوط می شود به قوت خود باقی است.

نشست شورای همکاری قرار است در شهر العُلای عربستان برگزار شود.

علاوه بر شاه عربستان امیر قطر و امیر کویت در این نشست حاضر خواهند بود. از بحرین نیز ولیعهد و نخست وزیر این کشور در نشست حضور خواهد یافت و از عمان نیز معاون اول نخست وزیر به نمایندگی از سلطان عمان حاضر خواهد بود. هنوز سطح مشارکت امارات در این نشست اعلام نشده است.

منبع
الحره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا