اقتصادیسرخط خبرها

استان های درگیر قطع صادرات گاز ایران در عراق

سخنگوی وزارت برق عراق اعلام کرد که بغداد و استان های فرات مرکزی عراق بیشتر از سایر استان های درگیر قطع صادرات گاز ایران بودند.

میدل ایست نیوز: «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق عراق، استان هایی را که بیشتر درگیر قطع گاز ایران از نیروگاه های برق عراق بودند، اعلام کرد.

وی در گفت وگویی با پایگاه خبری «بغداد الیوم» گفت: قطع گاز ایران از عراق تاثیر مستقیم و بسزایی بر قطع برق در استان بغداد و استان های فرات مرکزی داشت اما استان های جنوب و شمال عراق کمتر درگیر این مساله بودند.

موسی افزود: میادین گاز در بصره، میدان الاحدب و الناصریه توانست بخش زیادی از کمبود گاز را جبران کند.

وی تاکید کرد که در صورت از سرگیری پمپاژ گاز ایران، سامانه برق عراق مجددا بهبود خواهد یافت و شهروندان ساعات بیشتری از برق بهره مند خواهند بود.

موسی تاکید کرد که در دیدار هفته گذشته وزیر نیروی ایران با نخست وزیری عراق و وزیر برق عراق دیدار کرد و دو طرف به توافق اولیه دست یافتند اما از سرگیری پمپاژ گاز به عراق نیازمند مجوز دولت ایران و خارج از اختیارات وزیر نیرو است.

وی همچنین تاکید کرد که طی روزهای آتی همه امور به خوبی پیش خواهد رفت و پمپاژ گاز از سرگرفته خواهد شد.

پیش از این احمد موسی، روز جمعه 1 ژانویه 2021 گفته بود که ایران تاکنون پمپاژ گاز به نیروگاه های عراق را از سر نگرفته است و این مساله هنوز تاثیر خود را بر نیروگاه های گاز و در نتیجه تولید دارد و این در حالیست که دو کشور به توافق اولیه دست یافته اند.

ایران در پی بدهی های عراق که به 6 میلیارد دلار می رسید صادرات گاز به نیروگاه های برق عراق که با گاز کار می کند را متوقف کرده بود.

هفته گذشته «رضا اردکانیان»، وزیر نیروی ایران در سفر به بغداد با «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیری عراق دیدار کرد و متعهد شد که ایران پمپاژ گاز به عراق را از سر بگیرد.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا