خبر اولسرخط خبرها

«برهم صالح» در مراسم بزرگداشت شهیدان سلیمانی و المهندس: عراق نیازمند قرارداد سیاسی تازه ای است

رئیس جمهور عراق گفت که تا زمانی که ملت عراق به دور از هرگونه سرسپردگی و دخالت خارجی روی پای خود نایستد اوضاع کشور درست نخواهد شد.

میدل ایست نیوز: «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، در مراسم سالروز شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس که سازمان الحشد الشعبی برگزار کرده سخنرانی کرد.

برهم صالح در آغاز سخنرانی خود گفت که این جمع برای یادبود نخستین سالروز شهادت دو شخصیت برجسته که تاریخی درخشان در مبارزه با استبداد و دیکتاتوری و تروریسم داعشی داشتند گرد آمده است.

او گفت که شهید حاج ابومهدی المهندس مجاهدی سرسخت و شجاع و پیشگام در مسیر تحقق خواسته های ملی و میهنی بود و فرمانده بزرگ ایرانی حاج قاسم سلیمانی در لحظه سخت جنگ با تروریسم در کنار عراق ایستاد.

وی افزود که این مناسبتی برای یادآوری ایستادگی شجاعانه همه گروه های نیروهای مسلح عراق و همه کسانی است که به فتوای مرجعیت لبیک گفتند و به ما در پیروزی بر تروریسم داعشی کمک کردند و نیز همه دوستان عراق که در این مسیر کمک کردند.

او در این سخنرانی تأکید کرد که عراق نیازمند قرارداد سیاسی تازه ای است که به ملت امکان ساخت حکومتی با استقلال و حاکمیت ارضی کامل را بدهد و اشتباهات متراکم را برطرف کند و افزود که این همه بدون اصلاحات و رفع مواضع اختلال با هدف بهبود وضعیت مردم عراق و تأمین معیشت کریمانه برای ایشان ممکن نیست.

برهم صالح تأکید کرد که کسانی می خواهند عراق درگیر نزاع های داخلی بماند و روزبه روز ضعیف تر شود و افزود که نمی توان به وضعیتی ادامه داد که در آن خاک کشور مورد تعرض قرار می گیرد و حکومت ضعیف و فاقد اقتدار است.

او گفت که تا زمانی که ملت عراق به دور از هرگونه سرسپردگی و دخالت خارجی روی پای خود نایستد اوضاع کشور درست نخواهد شد.

او گفت که استقلال و تمامیت ارضی کامل عراق تصمیمی است که لازمه تحقق آن مبنا قرار گرفتن حکومت و قانون اساسی است و تبدیل کشور به رکنی اساسی در نظام منطقه ای است و افزود که نمی توان پذیرفت که کشور عرصه نزاع دیگران یا مبدأ تعرض به دیگر کشورها باشد.

رئیس جمهور عراق گفت که این کشور دربرابر چالش های سخت و حوادث مهمی است که از همه مهم تر انتخابات پیش از موعدی است که باید به دور از تقلب و به بازی گرفتن اراده ملت اجرا شود و آغازگر اصلاحات و تقویت دستگاه امنیتی و برخورد با سلاح بی ضابطه باشد.

او ادامه داد که عراق در سایه چالش های منطقه ای و بحران های اقتصادی در شرایط بسیار پرتنش و حساس به سر می برد و این وضعیت روحیه مسئولیت پذیری ملی و خویشتنداری را ایجاب می کند و اینکه کسی اجازه به بازی گرفتن سرنوشت کشور را نداشته باشد.

برهم صالح افزود که ملت عراق دربرابر سیاه ترین حمله تروریستی با فداکاری و ایستادگی نیروهایشان اعم از ارتش و پیشمرگه و الحشد الشعبی و حشد عشایری و دستگاه مبارزه با تروریسم و نیروهای داخلی موفق از میدان بیرون آمد و به یمن فتوای جهادی آیت الله سیستانی که نقش معنوی مهمی در تحقق پیروزی داشت به پیروزی دست یافت.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا