خبر اولسیاسی

آیا کشورهای محاصره‌کننده از 13 شرط خود برای آشتی با قطر صرف‌نظر کردند؟

با اعلام پایان اختلافات میان کشورهای شورای همکاری با قطر، این پرسش مطرح می شود که بر سر شروط 13 گانه کشورهای محاصره‌ کننده برای آشتی با دوحه چه آمده است؟

میدل ایست نیوز: علیرغم اعلام پایان اختلافات میان شورای همکاری و امضای توافق بین کشورهای مذکور برای بازگشت کامل مناسبات دیپلماتیک با قطر، مهم‌ترین پرسشی که مطرح می‌شود، این است که سرنوشت 13 شرط عربستان، امارات، بحرین و مصر برای پایان دادن به این بحران چه شد؟ آیا از این شروط صرف نظر شده است؟ شروطی که شامل بستن کانال الجزیره، پایگاه نظامی ترکیه در دوحه و کاهش همکاری با ایران به علاوه 10 شرط دیگر می شود.

این سوالی است که «انور قرقاش»، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در گفت‌وگو با شبکه CNN امریکا به آن پاسخ داده است.

قرقاش در پاسخ به سوال مجری شبکه امریکایی CNN درخصوص اینکه آیا شروط یاد شده اکنون لغو شده است؟ گفت: این شروط 13گانه در آن هنگام مهم‌ترین موارد برای مذاکرات به شمار می‌رفت که ما برای تحقق حداکثری آن تلاش می‌کردیم و اکنون از توافق صورت گرفته راضی هستیم و خواهان تحقق آنیم.

وی افزود:آنچه که بدان دست یافتیم، چارچوبی کلی است که به شکلی اساسی بر مناسبات کشورهای شورای همکاری و مصر به عنوان عضو اتحادیه عرب حاکم خواهد بود.

قرقاش در پاسخ به سوالی درخصوص اینکه آبا مطمئن هستید که همه مسائل اصلی مربوط به اتهام‌زنی به قطر درباره رفتارهای تحریک‌کننده، خصمانه و حمایت از تروریسم و مداخله در امور داخلی کشورهای همسایه حل و فصل شده است؟ گفت: ما به رهبران سعودی در هدایت و مدیریت مذاکرات اطمینان کردیم و معتقدیم که اطمینان‌مان موجه و درست بوده است.

وی گفت: ایده اساسی همان تلاش برای تدوین اصولی برای عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و توافق بر سر مسائلی نظیر تروریسم و افراط‌گرایی است که همه‌مان را تحت تاثیر قرار می دهد، اینها بخش جدایی‌ناپذیری از این توافق است.

قرقاش افزود ما مطمئن هستیم که این شکاف مخربی که همه‌مان با آن دست به گریبان شدیم باید از طریق شفافیت، صراحت و همکاری مشترک برای حل این مسائل تکرار نشود.

این اظهارنظر قرقاش با سخنان مقامی آگاه از روند مذاکرات کشورهای عربی در دولت ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌پست درخصوص پشت پرده مذاکرات آشتی‌جویانه کشورهای شورای همکاری همخوانی دارد، این مقام امریکایی پیشتر تصریح کرده بود که چهار کشور محاصره‌کننده با صرف‌نظر از فهرست 13 گانه شروط خود در ابتدای بحران محاصره قطر در سال 2017 میلادی موافقت کرده‌اند در مقابل، قطر نیز موافقت کرده است که شکایت‌های قضایی خود علیه این چهار کشور در سازمان تجارت جهانی و دیگر نهادهای بین‌المللی را به حالت تعلیق دربیاورد.

چهار کشور عربی که قطر را تحریم کرده‌اند فهرستی شامل 13 مطالبه یا شرط برای عادی‌سازی مناسبات را به دوحه تسلیم کرده‌اند. چند شرط مهم در این فهرست تعطیل کردن شبکه خبری الجزیره، برچیدن پایگاه نظامی ترکیه در خاک قطر، قطع ارتباط با اخوان المسلمین و کاهش مناسبات با ایران است.

گقتنی است در بیانیه پایانی نشست سران شورای همکاری در شهر العلا عربستان هیچ اشاره‌ای به این شروط 13 گانه نشده است.

در همین رابطه، «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان در کنفرانس مطبوعاتی پس از اجلاس سران شورای همکاری تاکید کرد که اجلاس سران صفحه جدیدی را برای ثبات و همبستگی کشورهای عضو شورای همکاری باز می کند.

وی افزود: توافق این اجلاس خواستار پاسخ مشترک به هرگونه تهدید علیه امنیت کشورهای عضو شورای همکاری است.

وزیر امور خارجه عربستان تأکید کرد آنچه امروز در اجلاس رخ داد، رفع کامل اختلافات با قطر و بازگشت کامل به روابط دیپلماتیک است.

وی اظهار داشت که چهار کشور مذکور توافق کرده اند که روابط خود را با قطر از جمله پروازها برقرار کنند.

منبع
عربی21

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا