خبر اولسیاسی

گزارش «فوق محرمانه» کمیته حقیقت یاب عراقی درباره حادثه ترور شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

«میدل ایست نیوز» ترجمه سندی «فوق محرمانه» درباره گزارش کمیته تحقیق درباره حادثه ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را منتشر می کند.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری «الفرات نیوز» سندی «فوق محرمانه»  درباره گزارش کمیته تحقیق درباره حادثه ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس منتشر کرد.

این کمیته در تاریخ 8 ژانویه 2020 به دستور نخست وزیر عراق تشکیل شده و اعضای 8 نفر به ریاست «یاسین الیاسری»، وزیر کشور وقت، و عضویت جانشین فرمانده ستاد عملیات مشترک و فرمانده نیروی دفاعی و مدیر دستگاه اطلاعات ارتش و مدیر امنیت الحشد الشعبی و مقاماتی از دیگر نهادهای امنیتی عراق بوده اند.

در این گزارش تأکید شده که برای تدوین آن از کارمندان موجود در فرودگاه و 6 کارمند شرکت هواپیمایی «اجنحة الشام»، 2 کارمند بخش خدمات خطوط هوایی العراقیه، 2 کارمند شرکت بر دبی، 9 کارمند شرکت امنیتی جی فور اس، و 6 کارمند دستگاه های امنیتی فعال در فرودگاه بغداد بازجویی شده و همه تصاویر و فیلم های ضبط شده در دوربین های مدار بسته و همچنین گزارش های دستگاه های گوناگون ازجمله سازمان هوانوردی، سازمان اطلاعات ملی، شرکت امنیتی جی فور اس را بررسی کرده است.

در جزئیات این حادثه، در این گزارش تأکید شده که در ساعت 26 دقیقه بامداد هواپیمای شرکت هوایی اجنحة الشام از مبدأ دمشق در بغداد به زمین نشسته و همزمان خودروی شرکت امنیتی جی فور اس طبق روال معمول کنار پلکان هواپیما حاضر شده است.

در ساعت 28 دقیقه بامداد دو مقام تشریفات الحشد الشعبی با دو خودرو به کنار پلکان هواپیما رفته و از 5 نفر استقبال کرده اند که دو نفر از آنها نسبتا مسن بوده اند و بر صورتشان ماسک زده و کلاه به سر داشته اند که آن دو در یک خودرو و بقیه در خودروی دیگری سوار شده اند.

در ساعت 31 دقیقه این دو خودرو از فرودگاه خارج شده و بعد از 2 دقیقه بقیه مسافران هواپیما اجازه خروج از هواپیما را یافته اند.

در ساعت 37 دقیقه بامداد صدای سه انفجار در اطراف فرودگاه به گوش رسیده و در ساعت 45 دقیقه بامداد اولین دستگاه های امنیتی خود را به محل حادثه رسانده اند و بعد از بررسی ها مشخص شده که همه کسانی که در هر دو خودرو بوده اند به شهادت رسیده اند که ازجمله آنها شهید سلیمانی بوده است.

این گزارش افزوده که 5 شهید ازطریق گذرنامه هایشان شناسایی شده اند.

در این گزارش همچنین تأکید شده که از چند روز قبل از حادثه و در پی حمله هوایی به پایگاه نظامی القائم مجوزهای پرواز هواپیماهای ائتلاف بر فراز مناطق ممنوعه (بغداد، کربلا، بابل) ممنوع شده بود و دسترسی ائتلاف به رادارها نیز قطع شده بود.

این گزارش در بخش پیشنهادها، پیشنهاد کرده که تیم تحقیقاتی مشترکی میان عراق و سوریه و لبنان و ایران برای بررسی این حادثه شکل بگیرد و دستگاه اطلاعات ملی عراق مأمور همکاری با دیگر نهادهای امنیتی کشورهای خارجی برای دریافت اطلاعات بیشتر در این باره شود.

از دیگر پیشنهادها به روز رسانی دوربین های مدار بسته فرودگاه، تقویت توان پدافند هوایی عراق، اقدامات لازم حقوقی در سطح بین المللی برای پیگیری حادثه، عدم تمدید قرارداد با شرکت جی فور اس و استفاده از نیروهای عراقی به جای آن، عدم تمدید قرارداد شرکت خدماتی سرکو بوده است.

در این گزارش تأکید شده که صرفا گزارشی اولیه برای ارائه تصوری دقیق از حادثه است و موضوع به تحقیقات تکمیلی نیاز دارد.

 

بیشتر بخوانید:

شرکت انگلیسی متهم در پرونده ترور سردار سلیمانی چیست و در عراق چه می کند؟

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا