اقتصادیخبر اول

وزارت برق عراق: ایران 90 درصد حجم گاز صادراتی خود را کاهش می‌دهد

سخنگوی وزارت برق اعلام کرد دولت ایران پمپاژ گاز را از سر خواهد گرفت اما میزان گاز صادراتی تقریبا 90درصد کاهش خواهد داشت.

میدل ایست نیوز: «احمد موسی»، سخنگوی وزارت برق اعلام کرد دولت ایران پمپاژ گاز را از سر خواهد گرفت اما میزان گاز صادراتی تقریبا 90درصد کاهش خواهد داشت و این بدین معناست که مدار انرژی بغداد و استان‌های مرکزی 6 مگاوات برق از دست خواهد داد.

سخنگوی وزارت برق در مصاحبه‌ای تلویزیونی تصریح کرد: این وزارتخانه تلاش‌های فراوانی با وزارت برق ایران و به هنگام سفر اخیر «رضا اردکانیان»، وزیر نیروی این کشور به بغداد انجام داد تا پمپاژ گاز از سر گرفته شود.

موسی افزود: وزیر برق ایران قول داد پمپاژ گاز از روز بعد از سر گرفته خواهد شد اما این اتفاق نیفتاد و به ما گفته شد که دلیل این امری به موافقت دولت ایران بازمی گردد.

وی اظهار داشت: ایران طی ساعات اخیر به ما اطلاع داده که تنها 5 میلیون متر مکعب گاز پمپاژ خواهد کرد یعنی کمتر از 90 درصد از حجم پیشین که 50 میلیون متر مکعب بود.

سخنگوی وزارت برق عراق گفت گاز بهترین راه برای تولید انرژی برق است و اگر بخواهیم از نفت خام در این باره استفاده کنیم، میزان تولید انرژی برق به نصف کاهش خواهد یافت و هزینه هم دوبرابر خواهد شد، در این میان، دولت در تلاش برای تصحیح اوضاع از طریق پوشش نیاز عراق از گاز داخلی است اما این امر نیازمند زمان و اعتبارات مالی است.

وی در پایان درباره وضعیت برق پایتخت گفت: برق در روز به شکل دو ساعت وصل و دو ساعت قطعی و شب‌ها به صورت دو ساعت وصل و چهار ساعت خاموشی در ساعات پیک مصرف خواهد بود.

پیش از این «رضا اردکانیان»، وزیر نیروی ایران در سفری به عراق تعهد ایران نسبت به از سرگیری پمپاژ گاز به صورت فوری را به طرف عراقی ابلاغ کرد.

ایران در پی بدهی های عراق که به 6 میلیارد دلار می رسید صادرات گاز به نیروگاه های برق عراق که با گاز کار می کند را متوقف کرده بود.

منبع
بغداد الیوم

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا