اقتصادیخبر اولسیاسی

بررسی لایحه 2021 در پارلمان عراق در سایه اختلافات شدید گروه‌های سیاسی

پارلمان عراق قرار است امروز بررسی لایحه بودجه 2021 را آغاز کند؛ لایحه‌ای که اختلافات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد.

میدل ایست نیوز: پارلمان عراق قرار است امروز شنبه بررسی لایحه بودجه سال 2021 را آغاز کند؛ لایحه‌ای که اختلافات و دیدگاه‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد.

پارلمان عراق امروز ساعت 5 عصر به وقت بغداد نشستی برای بررسی این لایحه پیشنهادی که حجم آن به بیش از 150 تریلیون دینار (103.4 میلیارد دلار) می‌رسد و با کسری 70 تریلیون دیناری (48.2 میلیارد دلاری) همراه است، برگزار خواهد کرد؛ کسری بودجه‌ای که برای نخستین بار در تاریخ عراق معادل 46.6 درصد از کل بودجه است.

در همین رابطه، «حسین عرب»، رئیس فراکسیون پارلمانی اراده در گفت‌وگو با العربی الجدید، ضمن تاکید بر دشواری حصول توافق بر سر لایحه بودجه در سایه اختلافات عمیق کنونی، اظهار داشت: اختلافات عمیقی درباره هزینه‌های دولت در بودجه، کاهش ارزش دینار دربرابر دلار، کاهش حقوق کارمندان، سهم اقلیم از بودجه و دیگر موارد وجود دارد لذا لایحه بودجه 2021 پرونده‌ای دشوار است و کسری بودجه و اختلافات شدیدی درباره آن وجود دارد.

عرب در ادامه نسبت به کشمکش‌های سیاسی و هر گونه تلاشی برای روی زمین ماندن این لایحه کلیدی و حساس به دلیل خطرات آن بر وضعیت کشور و به ویژه تداخل منافع تنگ‌نظرانه برخی با این لایحه هشدار داد و تاکید کرد: باید این لایحه را به عنوان طرحی ملی دید و نه با عینک حزبی، شخصی و منطقه‌ای بدان نگریست.

وی با تاکید بر حق پارلمان برای حذف، اصلاح و یا کاهش هزینه‌ها، بر لزوم حصول توافق گروه‌های سیاسی برای تصویب هرچه زودتر آن تاکید کرد چرا که بر وضعیت کشور و روند مبادلات و بازارها تاثیرگذار خواهد بود اما باید اصلاحات بررسی‌شده و کارشناسانه‌ای روی آن انجام شود.

از سوی دیگر، «جمال کوجر»، عضو کمیسیون امور مالی پارلمان عراق ضمن تاکید بر مخالفت برخی گروه‌های سیاسی با تصویب لایحه بودجه و هشدار نسبت به تبعات عدم تصویب آن، اظهار داشت: لایحه بودجه به دلیل کسری شدید و آمار و ارقام درشت و موقعیت اقتصادی دشوار کنونی نیازمند بررسی دقیق است.

کوچر گفت: همه بندهای این لایحه حساس و جدال‌برانگیز است و برخی طرف‌های سیاسی به دنبال مچ‌گیری‌ها و شکاف‌ها در آن هستند و برخی دیگر نیز به در پی اصلاحات در آن هستند.

وی با اشاره به مخالفت برخی گروه‌ها با لایحه پیشنهادی دولت، تاکید کرد: وضعیت کشور تاب تحمل عدم تصویب این لایحه مالی کلیدی را ندارد و هر گونه اقدامی در این راستا به معنای تاخیر در پرداخت حقوق مستمری‌بگیران و کارمندان است لذا همه گروه‌ها باید بعد از بررسی نظرات پیشنهادی و اصلاحات مطلوب، مسئولیت تصویب آن را بپذیرند.

در این میان، برخی گروه‌ها نظیر ائتلاف دولت قانون به رهبری «نوری المالکی» شروطی از قبیل افزایش سهم استان‌های جنوبی برای تصویب این لایحه مطرح کرده‌اند

در همین رابطه، «منصور البعیجی»، عضو ائتلاف پارلمانی دولت قانون تصریح کرد: بودجه سال جاری، بودجه‌ای است که در آن آمار و ارقام مبالغه‌آمیزی دیده می‌شود و حق استان‌های مرکزی و جنوبی در آن رعایت نشده است و ما بدون تامین حق این مناطق، در پارلمان به بودجه رای نخواهیم داد.

اما گروه‌های سیاسی کُرد تاکید کرده‌اند که در این نشست حضور پیدا کرده و برای افزایش سهم اقلیم تلاش خواهند کرد، «فیان صبری»، رئیس فراکسیون حزب دموکرات در این باره تصریح کرد: ما در این جلسه حضور خواهیم داشت و برای تثبیت سهم اقلیم و پس از آن، انجام برخی اصلاحات برای افزایش این سهم تلاش خواهیم کرد.

همچنین بخوانید:

اما و اگر فراکسیون‌های شیعی بر سر سهم کُردها از بودجه 2021 عراق

 

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا