خبر اولسیاسی

هفته ای سرنوشت ساز برای تعیین تکلیف نهایی موعد اجرای انتخابات عراق

یک مقام بلندپایه سیاسی در عراق خبر داد که هفته جاری شاهد دیدارها و نشست های سران سیاسی عراق برای تعیین تکلیف نهایی موعد اجرای انتخابات پیش از موعد خواهد بود.

میدل ایست نیوز: یک مقام بلندپایه سیاسی در عراق خبر داد که هفته جاری شاهد دیدارها و نشست های سران سیاسی عراق برای تعیین تکلیف نهایی موعد اجرای انتخابات پیش از موعد خواهد بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز 6 ژوئن سال جاری را به عنوان موعد اجرای انتخابات اعلام کرد. این موعد با مخالفت علنی کسی مواجه نشده، اما گزارش های متعددی درباره تلاش های برخی گروه ها برای تعویق انتخابات مطرح شده است.

یک مقام سیاسی تأکید کرد که  این هفته شاهد تحرکات سیاسی مهمی خواهد بود که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق آن را هدایت می کند و در مذاکرات و مشورت هایی با سران تشکل های سیاسی و کمیساریای مستقل انتخابات در پی تعیین تکلیف نهایی این موضوع است.

این مقام تأکید کرد که رئیس جمهور از کمیساریای عالی مستقل انتخابات خواهد خواست که نظر نهایی اش را درباره امکان اجرای انتخابات در 6 ژوئن ارائه کند و افزود که پس از این بحث ها، زمان رسمی و قطعی اجرای انتخابات اعلام خواهد شد.

به گفته این مقام، از دیگر مسائلی که باید تکلیف آنها معلوم شود موضوع رأی گیری الکترونیک و نظارت نهادهای بین المللی بر انتخابات به منظور کاهش احتمال تقلب و همچنین تأمین بودجه لازم برای آن است.

پیش از این کمیساریای عالی مستقل انتخابات از دریافت اسناد 424 حزب برای مشارکت در انتخابات خبر داده و تأکید کرده بود که از این میان 99 حزب تازه تأسیس هستند.

همزمان مذاکرات نیروهای سیاسی عراق برای تشکیل ائتلاف های سیاسی تازه نیز آغاز شده است.

روز گذشته «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق با رئیس و اعضای کمیساریای عالی انتخابات درباره روند آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات در ژوئن سال جاری گفت‌وگو کرد.

الکاظمی در این دیدار تاکید کرد دولت به حمایت لازم از فعالیت این کمیساریا در راستای پایبندی به زمان‌بندی اجرای موفقیت‌آمیز فرایند انتخاباتی ادامه خواهد داد.

کمیساریای عالی انتخابات در این دیدار به بیان آخرین اقدامات خود و فعالیت‌هایش در زمینه ثبت‌نام گروه‌های سیاسی و نامزدها و فرایند ثبت هوشمند رای‌دهندگان و نوسازی دستگاه‌های انتخاباتی پرداخت.

در این دیدار همچنین راهکارهای لازم برای هموارسازی موانع فرا روی کمیساریا و تشکیل دادگاه فدرال بر اساس سازوکارهای قانون اساسی بررسی شد.

کمیساریای انتخابات در پایان این دیدار از حمایت دولت برای برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات به طوری که بیانگر اراده واقعی ملت عراق باشد، تشکر کرد.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا