خبر اولسیاسی

سفیر اتحادیه اروپا در بغداد: ثبات عراق شرط اساسی ثبات کل منطقه است

سفیر اتحادیه اروپا در عراق تاکید کرد که به نفع همه است در ایجاد عراقی شکوفا، با ثبات و قوی و دارای حاکمیت کامل به عنوان شرط اساسی ثبات منطقه نقش داشته باشند.

میدل ایست نیوز: «مارتین هوت»، سفیر اتحادیه اروپا در عراق تاکید کرد که ثبات، رفاه و حاکمیت کامل عراق شرط اساسی صلح و ثبات کل منطقه است.

وی ضمن استقبال از اقدامات دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام و بررسی گزینه های نظارت بر آن، توضیح داد که اتحادیه اروپا نهایت تلاش خود را برای حذف نام عراق از فهرست کشورهای پرخطر می کند.

هوت در کنفرانسی مطبوعاتی تاکید کرد که همه باید بدانند که عراقی ضعیف و بی ثبات در نهایت به کشوری شکست خورده با عواقب فاجعه بار در منطقه و خارج از آن تبدیل می شود؛ از این رو به نفع همه است که در ایجاد کشوری شکوفا، با ثبات و قوی و دارای حاکمیت کامل به عنوان شرط اساسی ثبات منطقه نقش داشته باشند.

وی درباره نزدیکی روابط عراق و عربستان در دوره اخیر و اهمیت آن در ثبات منطقه تاکید کرد که یکی از اولویت های اتحادیه اروپا، تقویت ثبات در منطقه است؛ از این رو اتحادیه اروپا از سیاست پیشگیرانه عراق برای حفظ روابط سازنده و متعادل خود با همه کشورهای در منطقه و خارج از آن استقبال می کند.

هوت بیان کرد که روابط عراق با همه کشورها، جایگاه ضعیف جغرافیایی و اقتصادی این کشور در میان همسایگان قوی خود را به فرصتی برای ایجاد مسائل مختلف که سود آن به همه طرف ها می رسد و نقش بسزایی در تحقق ثبات و رفاه عراق و منطقه دارد، تبدیل می کند.

سفیر اتحادیه اروپا در عراق افزود روابط بین عراق و عربستان به عنوان دو کشور عربی، روابط مستحکم و مهمی برای هر دو کشور است و اتحادیه اروپا نسبت به مشاهده اینکه این روابط مورد بازنگری مثبت و تلاش برای تحکیم پیوندهای اقتصادی بین دو کشور قرار می گیرد، خوشبین است.

وی درباره رابطه عراق و ترکیه نیز گفت که ترکیه همسایه مهمی برای عراق است و روابط تاریخی با یکدیگر دارند همچنان که روابط جغرافیایی و اقتصادی نیز بین دو کشور برقرار است از این رو گسترش روابط و به کارگیری همه امکانات برای این رابطه به نفع هر دو کشور است.

هوت در پایان تاکید کرد: «من معتقدم که عراق و ترکیه به تقویت همکاری خود در زمینه مبارزه با هر سازمان تروریستی که امنیت آنها را تهدید می کند نیاز دارند و نتایج نشست اخیر مصطفی الکاظمی، نخست وزیری عراق و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه نشانه های خوبی است که دو کشور اخیرا درباره این موضوع درحال رایزنی هستند و اتحادیه اروپا فقط می تواند دو کشور را به ادامه این رایزنی ها تشویق کند.»

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا