سرخط خبرهاسیاسی

مشاور انتخابات نخست وزیر عراق: شورای امنیت در حال بررسی نظارت بر روند انتخابات عراق است

مشاور ویژه نخست وزیر عراق در امور انتخابات خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی گزینه نظارت بین المللی بر روند اجرای انتخابات آینده عراق است.

میدل ایست نیوز: «عبدالحسین الهنداوی»، مشاور ویژه نخست وزیر عراق در امور انتخابات، خبر داد که شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی گزینه نظارت بین المللی بر روند اجرای انتخابات آینده عراق است.

الهنداوی در گفت وگو با خبرگزاری رسمی عراق گفت که علاوه بر شورای امنیت بسیاری از کشورهای دیگر نیز به این موضوع اهتمام دارند و پروژه های گوناگونی را برای نظارت بر انتخابات پیشنهاد کرده اند که عراق در حال بررسی این گزینه ها جهت انتخاب بهترین آنهاست.

او گفت که معیارهایی که در بررسی این گزینه ها در نظر گرفته می شود شامل حفاظت از حاکمیت ارضی و تأمین نظارت دقیق بر روند انتخابات است و افزود که تقویت نظارت ها موجب اعتماد مردم به روند  انتخابات می شود.

وی تأکید کرد که الکترونیک کردن روند رأی دهی و کاستن از دخالت دست در کل روند رأی گیری و شمارش آراء زمینه مناسب برای نظارت دقیق بر روند انتخابات را فراهم می کند.

الهنداوی افزود که انتخابات به سه لایه از نظارت همراه خواهد بود که اولی نظارت احزاب شرکت کننده در انتخابات، دومی نظارت دستگاه های تابع کمیساریای عالی مستقل انتخابات و نهادهای تخصصی داخلی است که بیش از 20 هزار ناظر کارشناس دارند و سومی نظارت بین المللی است که سازمان ملل آن را انجام می دهد.

روز گذشته یک مقام بلندپایه سیاسی در عراق خبر داد که هفته جاری شاهد دیدارها و نشست های سران سیاسی عراق برای تعیین تکلیف نهایی موعد اجرای انتخابات پیش از موعد خواهد بود.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز 6 ژوئن سال جاری را به عنوان موعد اجرای انتخابات اعلام کرد. این موعد با مخالفت علنی کسی مواجه نشده، اما گزارش های متعددی درباره تلاش های برخی گروه ها برای تعویق انتخابات مطرح شده است.

یک مقام سیاسی تأکید کرد که  این هفته شاهد تحرکات سیاسی مهمی خواهد بود که «برهم صالح» رئیس جمهور عراق آن را هدایت می کند و در مذاکرات و مشورت هایی با سران تشکل های سیاسی و کمیساریای مستقل انتخابات در پی تعیین تکلیف نهایی این موضوع است.

این مقام تأکید کرد که رئیس جمهور از کمیساریای عالی مستقل انتخابات خواهد خواست که نظر نهایی اش را درباره امکان اجرای انتخابات در 6 ژوئن ارائه کند و افزود که پس از این بحث ها، زمان رسمی و قطعی اجرای انتخابات اعلام خواهد شد.

به گفته این مقام، از دیگر مسائلی که باید تکلیف آنها معلوم شود موضوع رأی گیری الکترونیک و نظارت نهادهای بین المللی بر انتخابات به منظور کاهش احتمال تقلب و همچنین تأمین بودجه لازم برای آن است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا