خبر اولسیاسی

افزایش مطالبه ها برای خارج کردن تسلیحات عراق از انحصار امریکا

چند مقام و نماینده عراقی از دولت این کشور خواستند که به دنبال منابع تازه ای برای تأمین سلاح از کشورهایی که حساسیت واشنگتن را برنمی انگیزند، باشد.


میدل ایست نیوز: چند مقام و نماینده عراقی خواستار خارج شدن تسلیحات عراق از انحصار ایالات متحده شدند و از دولت این کشور خواستند که به دنبال منابع تازه ای برای تأمین سلاح از کشورهایی که حساسیت واشنگتن را برنمی انگیزند باشد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که موضوع خرید تجهیزات نظامی امریکایی ازجمله خرید تانک های آبرامز و سامانه دفاع هوایی که عراق در 2018 به امریکا پیشنهاد خرید آن را داده همچنان بلا تکلیف مانده و برخی نیروهای سیاسی عراق این وضعیت را به علت سیاست امریکا در فشار بر عراق می دانند.

«محمد رضا»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق، تأکید کرد که لازم است که پدافند هوایی عراق تقویت شود و این موضوع عراق را به تلاش برای خرید سامانه اس ـ 300 روسیه وادار کرده چون امریکا هیچ سلاح پدافند هوایی با برد بالا به عراق نفروخته است و عراق نیازمند چنین تجهیزاتی است.

او گفت که عراق فقط سامانه روسی را دارد که بُرد آن فقط 20 کیلومتر است و برای همین باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و عراق بتواند سامانه پیشرفته وارد کند و این موضوع باید با هماهنگی ایالات متحده حل شود.

به گفته رضا توافق نامه استراتژیک میان عراق و امریکا که در سال 2008 در دولت «نوری المالکی» امضا شد محدودیت هایی درباره خرید سلاح به عراق تحمیل می کند و مثلا در آن آمده که اگر عراق سلاح های خاصی را از روسیه بخرد، تأمین سلاح های مشابه ازجانب امریکا متوقف خواهد شد.

او گفت که دولت باید با تجدید نظر در این توافقات، یا راه را به روی واشنگتن برای تقویت توان نظامی عراق به صورت کامل باز کند یا اینکه اجازه متنوع کردن منابع تأمین سلاح عراق را بدهد.

رضا همچنین از سهم پایین وزارت دفاع در بودجه پیشنهادی 2021 عراق انتقاد کرد و گفت که عراق نیازمند وارد کردن زرهی و انواع سلاح و تجهیزات مهم است.

«حسین العقابی»، نماینده مجلس عراق، نیز  تأکید کرد که دولت باید با جدیت سراغ پرونده تسلیحاتی عراق برود و به آن سروسامان دهد.

او گفت که مسئله تقویت توان نظامی و دفاعی عراق موضوعی راهبردی است و باید گام های جدی در این مسیر برداشت و تعارف را در این باره کنار گذاشت.

به گفته العقابی، اگر دولت نمی تواند به اختلافات واشنگتن و مسکو در این باره بی توجه باشد، می تواند سراغ گزینه های دیگری مانند فرانسه، آلمان، انگلستان، و دیگر کشورهایی برود که واشنگتن نسبت به خرید سلاح از آنها حساسیت ندارد.

او افزود که این موضوع با پرونده های راکد فسادی هم همراه است که باید تکلیف آنها هم روشن شود.

در این میان، برخی ناظران خودداری امریکا از تجهیز عراق را به نگرانی های اسرائیل بی ارتباط نمی دانند.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا