سرخط خبرهاسیاسی

نخستین اظهارنظر رسمی نخست‌وزیر عراق پس از تغییر زمان برگزاری انتخابات زودهنگام

نخست‌وزیر عراق در سخنانی به تغییر زمان برگزاری انتخابات زودهنگام واکنش نشان داد.

میدل ایست نیوز: «مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق در سخنانی به تغییر زمان برگزاری انتخابات زودهنگام واکنش نشان داد.

الکاظمی افزود: پیشتر تاریخ ششم ژوئن را به عنوان زمان انتخابات پیش از موعد تعیین کردیم و این امر در راستای عمل به تعهدات‌مان در برگزاری انتخابات طی یک سال از تشکیل دولت انجام شد.

وی گفت: از روز نخست تشکیل دولت، ما همه امکانات دولت را برای حمایت از کمیساریای انتخابات بسیج کردیم، کمیساریایی که اخیرا با حضور قضات شایسته تشکیل شده و نیازمند حمایت همه‌جانبه است.

نخست وزیر عراق ادامه داد: طی مرحله اخیر در گفت‌وگو با همه گروه‌های سیاسی و مردمی تاکید کردیم که دولت انتخابات را همانند گذشته برگزار نخواهد کرد بلکه ما برگزاری انتخابات را به تضمین آزادی، سلامت و عدالت‌محور آن مشروط کردیم و در این راه همه تلاش خود را به کار گرفته‌ایم.

الکاظمی گفت: دولت قادر به تضمین امنیت انتخابات در روز ششم ژوئن از طریق طرح‌های نظامی و امنیتی است که از ماه‌ها پیش آن را آماده کرده است، ما همچنین علاوه تامین بودجه کمسیاریا برای رفع موانع پیش روی این نهاد در مسیر ثبت‌نام هوشنمد (بایومتریک) تلاش کردیم تا مانع از تقلب در نتایج انتخابات شویم.

وی اظهار داشت: اغلب گروه‌های سیاسی بر حمایت از کمیساریا تاکید کردند اما کمیساریا در پیشنهاد خود به ما اعلام کرد که این مساله دارای ابعاد فنی مهمی است و این مذکور دغدغهِ سلامت انتخابات و ارائه فرصتی برابر برای همگان جهت شرکت عادلانه در فرایند انتخابات را دارد.

الکاظمی افزود: پیشنهاد ارائه شده توسط کمیساریای انتخابات در راستای تمدید زمان نامزدی و اعطای وقت بیشتر برای تکمیل زمانبندی کامل فرایند انتخابات بوده و نه شانه خالی کردن از اصل برگزاری انتخابات زودهنگام که در هر صورت پابرجاست و از آن صرف‌نظر نخواهد شد چرا که خواسته‌ای مردمی و مورد تایید مرجعیت و بخشی از برنامه دولت است.

وی گفت: مردم عراق شایسته انتخاباتی زودهنگام و عادلانه با نظارت بین‌المللی واقعی و سازوکاری سالم است و این امر، امانتی بر گردن ماست و به حمایت از کمیساریا برای ایفای این نفش تاریخی و تضمین موفقیت‌آمیز بودن انتخابات ادامه می دهیم.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: دولت در شرایط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی بسیار دشواری تشکیل شده است و ما در این شرایط تسلیم نشدیم و با اتکا به مسئولیت ملی‌مان به ایفای نقش پرداختیم و برای حل بحران‌ها و گره‌گشایی از مشکلات تلاش کردیم.

وی در پایان گفت که دولت مانع از فروپاشی ناشی از سیاست‌های اشتباه سالیان گذشته شده و توازن را در همه سطوح به عراق بازگردانده است.

هیات دولت عراق پیش از این با اجماع به تعیین دهم ماه اکتبر 2021 به عنوان موعد جدید انتخابات زودهنگام رای داده است.

منبع
الفرات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا